ادلب ؛ عرصه نزاع جدید ترکیه و روسیه

شنبه 10 اسفند 1398 - 10:8:33
ادلب ؛ عرصه نزاع جدید ترکیه و روسیه

تهران - الکوثر : در حمله جنگنده های سوری و روسی به مقر تروریست ها در ادلب، 34 نظامی ترکیه نیز کشته شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ارتش سوریه از اواخر ژانویه 2020 دور جدید حمله به تروریستها را در استان های ادلب و حلب آغاز کرد. در این دور از حملات، حلب به طور کامل از اشغال تروریست ها پاکسازی و پروازها در فرودگاه حلب نیز از سر گرفته شد. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پاکسازی کامل حلب را اعلام کرد و مردم حلب نیز این پیروزی را جشن گرفتند.

عملیات ارتش سوریه در استان ادلب نیز با موفقیت های مهمی همراه بود، به نحوی که ارتش سوریه به نزدیکی شهر ادلب، مرکز این استان رسید و در روزهای گذشته نیز جنوب استان ادلب به طور کامل از اشغال تروریست ها آزاد شد.

ترکیه که از ابتدای بحران سوریه با دولت بشار اسد اختلاف داشته و سرنگونی نظام سوریه را پیگیری می کرد و در دستیابی به این هدف به همراه آمریکا و چند کشور عربی و قدرت های اروپایی ناکام بوده، از موفقیت های ارتش سوریه در استان ادلب خشمگین است و در حمایت از گروههای تروریستی نزدیک به آنکارا علیه ارتش سوریه وارد جنگ شد.

آنکارا مدعی است که با تشدید درگیری ها در ادلب تعداد زیادی از جمعیت بیش از دو میلیون نفری این منطقه به عنوان پناهندگان جنگی راهی مرزهای ترکیه خواهند شد و بحرانی تازه برای ترکیه رقم خواهند زد. سوریه، اما این ادعای ترکیه را رد و اعلام کرد که در عملیات ادلب به غیرنظامیان آسیبی نمی رسد و صرفاً تروریست ها که بیشتر آنها از مرز ترکیه وارد سوریه شدند، هدف این عملیات قرار دارند.

استان ادلب در شمال غرب سوریه یکی از استراتژیک ترین مناطق این کشور است که گروه های تروریستی مانند هیات تحریرالشام بخش های وسیعی از آن را در مناطق مرزی با ترکیه در اشغال دارند. بر اساس توافقنامه سپتامبر 2018 سوچی مقرر شد تا در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه در ادلب به عمق 15 تا 20 کیلومتر محدوده غیرنظامی ایجاد شده و توسط واحدهای گشت سیار ارتش ترکیه و پلیس نظامی روسیه کنترل شود.

با این حال، پس از موفقیت های میدانی ارتش سوریه در روزهای اخیر، تروریست ها توانستند برخی مناطق آزاد شده را بار دیگر در اختیار گیرند. روسیه حملات تروریست ها به مواضع ارتش سوریه و اقدامات خصمانه علیه مراکز روسی در ادلب را ناشی از عدم پایبندی ترکیه به از بین بردن گروه های تروریستی در ادلب و نقض توافقنامه سوچی می داند.

«ولادیمیر جباروف»، معاون اول کمیسیون بین ‌الملل مجلس دومای روسیه امروز جمعه گفت اقدامات ترکیه، باعث شده است تا ادلب به پایگاهی برای تروریست ‌ها تبدیل شود. وی افزود ترکیه به هیچ کدام از تعهدات خود در خصوص مبارزه با تروریسم پایبند نیست و علاوه بر این خود حامی و پشتیبان تروریسم در منطقه شده است.

یکی از نشانه های حمایت ترکیه از تروریست ها نیز کشته شدن 34 نظامی ترکیه در حمله جنگنده های سوری و روسی به مواضع تروریست ها در ادلب است. در همین راستا، وزارت دفاع روسیه صبح امروز در بیانیه ‌ای اعلام کرد که نظامیان ترکیه ‌ای کشته شده در بین تروریست ‌ها بودند. به نظر می رسد روند تحولات در ادلب بحران 9 ساله سوریه را وارد فاز جدیدی کرده که نه تنها سبب ایجاد زمینه برخورد نظامی میان ترکیه و سوریه شده بلکه روابط ترکیه و روسیه را بار دیگر به سمت تنش هدایت می کند. اگرچه عملیات ادلب زمینه این تنش جدید را فراهم کرده، اما این تنش ثابت می کند که حضور ترکیه در نشست های آستانه نیز سبب کاهش اختلاف ها آنکارا و روسیه در حصوص سوریه نشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 اسفند 1398 - 8:15:43