فرقه گرایی ؛ چالش اصلی پیش روی توفیق علاوی در عراق

پنج شنبه 8 اسفند 1398 - 8:52:45
فرقه گرایی ؛ چالش اصلی پیش روی توفیق علاوی در عراق

تهران - الکوثر : کمتر از یک هفته تا پایان مهلت قانونی برای تشکیل کابینه جدید عراق باقی مانده، اما هنوز گروههای سیاسی این کشور برای تشکیل کابینه جدید به توافق نرسیده اند.

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق یکم فوریه محمد توفیق علاوی را به عنوان نخست وزیر جدید مامور به تشکیل کابینه کرد. توفیق علاوی اعلام کرده بود در فاصله زمانی یک ماهه کابینه جدید را تشکیل می دهد. 

از یک سو، هنوز مشخص نیست نشست پارلمان به دلیل اختلاف ها و سهم خواهی های گروههای عراقی برگزار شود و از سوی دیگر، تردید گروههای عراقی در خصوص شخص محمد توفیق علاوی افزایش یافته است.

مسئله اصلی در عراق، فرقه گرایی ساختاری است. ساختار قدرت در عراق بر اساس نظم فرقه گرایانه چیده شده است. مطابق این نظم، کرسی های ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست پارلمان به ترتیب به کردها، شیعیان و اهل سنت عراق واگذار شد.

در همین حال، نخست وزیر در تشکیل کابینه باید از یک سو سهم فرقه ها و از سوی دیگر سهم گروهها را در نظر گیرد. برای نمونه نه تنها باید سهم کردها از کابینه مشخص شود بلکه باید سهم حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان نیز تعیین شود. این شرایط اکنون مهمترین چالش پیش روی محمد توفیق علاوی است چرا که گروههای کردی و اهل سنت از مخالفان جدید کابینه ای هستند که توفیق علاوی مد نظر دارد. 

در چنین وضعیتی، نخست وزیر مکلف نیز روز گذشته در توییتی برخی جریان های سیاسی را به باج خواهی از کابینه متهم کرد. علاوی گفت احتمالاً کابینه اش در جلسه پنجشنبه رای اعتماد کسب نکند زیرا برخی از جریان های سیاسی به دلیل انتخاب وزیران مستقل، از به سرقت بردن وزارتخانه ها محروم شده اند و به همین دلیل به کابینه او رای اعتماد نخواهند داد.

این اظهارنظر توفیق علاوی سبب افزایش مخالفت ها با وی شد و حتی مدیرکل بخش قانونی پارلمان در نامه ای رسمی خواهان تحقیق و تفحص در مورد این ادعای علاوی شد که این موضوع نیز می تواند بر جلسه احتمالی فردا تاثیر بگذارد.

در کنار این وضعیت، گروههای سیاسی مطالبات خود را پیش از تشکیل کابینه مطرح کرده اند. کردها خواستار تضمین نخست وزیر مکلف برای دادن مطالبات مالی منطقه کردستان هستند، اهل سنت بر تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید دارند و برخی گروههای شیعی نیز مطالبات اقتصادی و سیاسی خاص خود را مطرح می کنند.

با توجه به این وضعیت، "حنان الفتلاوی" رهبر "جنبش اراده" که به فراکسیون الفتح در پارلمان عراق نزدیک اس، از این وضعیت غبارآلود سیاسی در آستانه جلسه روز پنجشنبه برای اعطای رأی اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی به عنوان «کرونای سیاسی» یاد کرده است.

در حالی که اکنون اعتراض های خیابانی در عراق کاهش یافته، فرقه گرایی گروههای سیاسی این کشور به چالش اصلی در تشکیل کابینه تبدیل شده و می تواند حتی وضعیت را به سمت استعفای محمد توفیق علاوی سوق دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 8 اسفند 1398 - 7:48:14