عملیات «توازن بازدارندگی سوم» در عمق خاک عربستان سعودی

یک شنبه 4 اسفند 1398 - 7:52:58
عملیات «توازن بازدارندگی سوم» در عمق خاک عربستان سعودی

تهران - الکوثر : تنها یک ماه به پایان پنجمین سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن باقی مانده است و ارتش و کمیته های مردمی یمن در سال پنجم این جنگ ضربه های سختی به ائتلاف سعودی وارد کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سرتیپ "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اعلام انجام عملیات موسوم به «توازن بازدارندگی سوم» در عمق خاک عربستان گفت، ارتش یمن با دو فروند موشک‌ بالستیک قدس، دوازده پهپاد "صماد-۳" و موشک‌های بالستیک و دوربرد "ذوالفقار" شرکت آرامکو و اهدف حساس دیگر در "ینبع"، واقع در غرب عربستان را هدف قرار داد. 

حمله پهپادی سپتامبر 2019 به بقیق و خریص در شرق عربستان که سبب توقف 50 درصدی تولید نفت این کشور شد، مهمترین ضربه به ریاض بود که آنرا عملیات «توان بازدارندگی دوم» نامیده بودند.

علاوه بر این، ارتش و کمیته های مردمی یمن عملیات "نصر من الله" را تابستان گذشته در نجران عربستان انجام دادند. عملیات "بنیان المرصوص" نیز در آغاز سال 2020 انجام شد که طی آن بیش از 2500 کیلومتر مربع از مساحت یمن از اشغال نیروهای سعودی آزاد شد.

اکنون عملیات «توان بازدارندگی سوم» از سوی ارتش و کمیته های مردمی یمن انجام شد که می توان آنرا دومین عملیات مهم یمنی ها علیه عربستان سعودی در سال 2020 عنوان کرد.

اولین دلیل اهمیت این عملیات، ماهیت «پاسخ متقابل» است. ائتلاف سعودی اخیراً با حمله به استان الجوف ۳۵ نفر از جمله ۲۶ کودک را کشته و ۲۳ نفر از جمله ۱۸ کودک را زخمی کرد. این عملیات در واکنش به جنایت های اخیر عربستان سعودی انجام شده و به گفته "یحیی سریع" پاسخ طبیعی و مشروع به جنایات ائتلاف متجاوزان سعودی است.

دومین دلیل اهمیت این عملیات، همان گونه که عنوان این عملیات نشان می دهد، ماهیت بازدارندگی آن است. به عبارت دیگر، در صورت تکرار تجاوزات آل سعود به یمن، ارتش و کمیته های مردمی توان ضربه های بیشتر و حمله های تلافی جویانه را دارند. از این رو، سخنگوی نیروهای مسلح یمن به ائتلاف سعودی هشدار داد که به جنایت های علیه یمن پایان دهد.

سومین دلیل اهمیت این عملیات، همزمانی آن با سفر مایک پمئو، وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی است. وزیر خارجه آمریکا پنج شنبه گذشته به ریاض سفر و با پادشاه و ولیعهد عربستان دیدار و گفتگو کرده است.

چهارمین دلیل اهمیت این عملیات نیز مربوط به هدف قرار دادن آرامکو است. این موضوع نشان می دهد که ارتش و کمیته های مردمی یمن، تاسیسات آرامکو را مهمترین هدف خود برای آسیب زدن به آل سعود می دانند. سپتامبر گذشته که تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص هدف حمله موشکی یمنی ها قرار گرفته بود، پیامدهای اقتصادی آن برای ریاض بسیار سنگین بود به نحوی که حتی مجبور شد واردات بنزین انجام دهد.

نکته پایانی اینکه، آل سعود در سال پنجم جنگ شکست های متعددی را از یمنی ها متحمل شد. با این حال، رویکرد آل سعود کم اهمیت جلوه دادن عملیات های یمنی ها است. بر این اساس، "ترکی المالکی"، سخنگوی ائتلاف سعودی در واکنش به «توازن بازدارندگی سوم» اعلام کرد هیچ اتفاقی نیفتاده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 4 اسفند 1398 - 7:51:5

پربازدیدها