کابینه جدید تونس شکل گرفت

پنج شنبه 1 اسفند 1398 - 17:14:9
کابینه جدید تونس شکل گرفت

تهران- الکوثر: بعد از آنکه یکی از بزرگ‌ترین احزاب پارلمان تونس سرانجام با ترکیب کابینه جدید کنار آمد، کابینه شکل گرفت تا در انتظار جلسه رأی اعتماد پارلمان در هفته آینده باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، تونس شاهد تشکیل کابینه جدید بود.

«الیاس الفخفاخ» مأمور تشکیل کابینه (نخست‌وزیر) چهارشنبه شب، اعلام کرد که موفق شده است که ترکیب کابینه جدید را شکل بدهد.

او ساعاتی پس از دیدار با «قیس سعید» رئیس جمهور تونس این را اعلام کرد. همچنین این خبر پس از آن اعلام شد که حزب «حرکة النهضه» و چند حزب دیگر اعلام کردند که به کابینه رأی اعتماد خواهند داد.

به گزارش وبگاه خبری «الصباح» تونس، الفخفاخ شنبه‌شب اعلام کرد که کابینه او متشکل از ائتلافی گسترده است که شامل احزاب و طیف‌های مختلف سیاسی می‌شود. او تأکید کرد که این کابینه بر اساس یادداشتی توافقی شکل گرفته که هدفش تضمین ثبات، احیای امید و اعتماد به مردم است.

وبگاه خبری «الشروق» تونس نیز امروز اعلام کرد که جلسه پارلمان برای رأی اعتماد به کابینه، چهارشنبه آینده (۲۶ فوریه) تشکیل خواهد شد.

الفخفاخ گفته که دولت او برای همه تونسی‌هاست و شامل شخصیت‌هایی ملی است.

طبق آنچه رسانه‌های تونسی از جمله الصباح اعلام کرده‌اند، وزرای مهم‌ترین وزارت‌خانه‌ها به این شرح است:‌

وزارت خارجه: نورالدین الری - وزارت دفاع: عماد الحزقی - وزارت کشور: هشام المشیشی - وزارت دادگستری: ثریا الجریبی - وزارت دارایی: محمد نزار یعیش.

پیشتر، حزب «حرکة النهضة» اعلام کرده بود که در کابینه شرکت نمی‌کند و به آن رأی اعتماد هم نمی‌دهد اما پس از رایزنی‌های سیاسی سرانجام چهارشنبه شب الفخفاخ اعلام کرد که پس از گفت‌وگو با همه احزاب، کابینه خود را شکل داده است.

النهضة دیروز با انتشار بیانیه‌ای از موافقت خود با ترکیب کابینه خبر داد و اعلام کرد که به آن رأی اعتماد می‌دهد. النهضة دیروز از «حصول پیشرفت مثبت» در مسیر گفت‌وگوهای سیاسی خبر داد و ضمن بیان اینکه شرایط منطقه‌ای پیچیده و حساس است، از ضرورت تسریع در تشکیل دولت خبر داد.

جنبش النهضه در انتخابات اخیر پارلمان تونس که دومین انتخابات پارلمانی این کشور از زمان تصویب قانون اساسی جدید در سال ۲۰۱۴ و سومین انتخابات پارلمانی از زمان سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی در سال  ۲۰۱۱ میلادی بود با کسب ۵۲ کرسی پیروز انتخابات شد و حزب «قلب تونس» با کسب ۳۸ کرسی در ردیف دوم قرار گرفت.


پنج شنبه 1 اسفند 1398 - 16:43:49

دسته بندی :