هشدار گوترش در باره ترویج اسلام هراسی در جهان

دو شنبه 28 بهمن 1398 - 20:29:0
هشدار گوترش در باره ترویج اسلام هراسی در جهان

تهران - الکوثر : پیدایش گروههای تروریستی افراط گرا و گسترش اقدامات تروریستی آنها درکشورهای غربی ونیز بحران پناهجویان که اکثریت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند ، به دستاویزی برای برخی سران و رسانه های غربی به منظورگسترش اسلام هراسی تبدیل شده است.این مساله واکنش سازمان ملل را موجب شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی نسبت به رشد اسلام هراسی در جهان، آن را پدیده‌ای غیرقابل تحمل خواند. گوترش با اشاره به حملات علیه پناهجویان و مهاجران از سوی سیاستمداران پوپولیست و گروههای راست گرای افراطی گفت : باید با قدرت با اسلام هراسی مبارزه کنیم. نفرت پراکنی یکی از مهمترین ابزارهای اسلام هراسی است .

اشاره دبیرکل سازمان ملل به موضع گیری ها واظهارات  متعدد سیاستمداران پوپولیست در کشورهای اروپایی و آمریکا است که برای جلب آرای عمومی لبه حملات خود را متوجه مسلمانان کرده وآنها را مسبب مسائلی مانند تروریسم ، بیکاری و ناامنی در این کشورها معرفی می کنند. در عین حال موضع گیری ها و عملکرد بسیاری از مقامات ارشد غربی در راستای گسترش اسلام هراسی و ترویج کننده خشونت علیه مسلمانان است.

به  ویژه  دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خود سردمدار اسلام هراسی و ایجاد نفرت از مسلمانان در آمریکا وغرب است. ترامپ طی رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016،  به بهانه مبارزه با تروریسم، اعلام کرد باید از ورود مسلمانان به خاک آمریکا جلوگیری شود. این سخنان وی انتقادهای گسترده‌ای را از داخل و خارج آمریکا متوجه ترامپ کرد. .

به گفته "دانیل بنجامین" کارشناس سیاسی آمریکایی : ترامپ بیشتر از آنکه به مقابله با تروریسم کمک کند، در راستای گسترش فعالیت تروریست ها عمل کرده است.

رئیس جمهوری جنجالی و پوپولیست آمریکا بعد از روی کار آمدن نیز با  صدور یک فرمان اجرایی ورود اتباع چند کشور اسلامی را ممنوع کرد و اخیرا دامنه کشورهای اسلامی که مشمول این تحریم می شوند را افزایش داده است.این اقدامات نگرانی ها درباره افزایش جو ضد اسلامی واقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان در آمریکا را تشدید کرده است.

درعین حال ترامپ در سخنرانی های خود صراحتا با معادل دانستن تروریسم و اسلام از "تروریسم اسلامی" سخن گفته است. گوترش سخنرانی‌های نفرت انگیز را از عوامل اصلی اسلام‌هراسی عنوان کرد و گفت: ما متعهد به مبارزه با هرگونه رویکرد پوپولییستی هستیم که در پدیده اسلام‌هراسی نقش دارد.

در بریتانیا ، فرانسه و آلمان وبرخی دیگر کشورهای اروپایی نیز اسلام ستیزی و اعمال خشونت های کلامی و فیزیکی و اعمال تبعیض علیه مسلمانان با توجه به رشد چشمگیر گروهها و احزاب راست گرای افراطی و افزایش محبوبیت سیاستمداران پوپولیست در سال های اخیر روندی افزایشی پیدا کرده است.

حمله به مساجد و آتش زدن اماکن عبادی اسلامی،‌ حملات فیزیکی و لفظی علیه مسلمانان و حتی غیرمسلمانانی که ظاهری شبیه به مردم کشورهای اسلامی در غرب آسیا دارند و ‌تبعیض علیه پیروان اسلام در موارد مختلف تحصیلی و شغلی ، تنها برخی از نمونه‌های اسلام‌هراسی در جوامع غربی هستند که باعث بروز خشونتهای بی سابقه علیه مسلمانان شده است.

به ویژه حمله به دو مسجد در نیوزیلند در 15 مارس 2019 وکشتار دهها نفر از مسلمانان به دست راست گرایان افراطی نژاد پرست نشان داد که تبلیغات اسلام ستیزانه و ترویج اسلام هراسی توسط سران غربی مانند ترامپ چگونه می تواند موجب تشویق نژاد پرستان برای اقدامات خشونت بار علیه مسلمانان شود.باتوجه به روند رو به افزایش اسلام هراسی اکنون دبیر کل سازمان ملل از لزوم مبارزه جدی و پیگیر با این پدیده مخرب سخن گفته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 28 بهمن 1398 - 18:28:16