ادامه تهدیدهای یکجانبه ترکیه علیه سوریه

دو شنبه 28 بهمن 1398 - 16:18:29
ادامه تهدیدهای یکجانبه ترکیه علیه سوریه

تهران - الکوثر : مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی درخصوص به نتیجه نرسیدن مذاکرات این کشور با روسیه برسر مساله ادلب سوریه هشدار داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "مولود چاووش اوغلو" گفت: یک هیات ترکیه‌ای روز دوشنبه به مسکو سفر و درباره ادلب با مقام های روسیه مذاکره خواهد کرد، اما اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آنکارا اقدام دیگری دراین خصوص پیش می‌گیرد.

همزمان با اظهارات مولود چاووش اوغلو، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه بدون اشاره به نقض تمامیت ارضی سوریه ازسوی نیروهای ارتش ترکیه و تناقض اقدامات آنکارا با توافقنامه های بین المللی طی سخنانی، تهدید کرد:

"تا زمانی که نیروهای نظامی سوریه ازادلب عقب‌نشینی نکنند، بحران دراین شهر حل نخواهد شد ، بویژه که تحولات درسوریه درتشکیل سیاست کشورمان نقش دارد".

اظهارات اخیر مقام های ترکیه مبنی برخروج نظامیان سوری ازبخشی ازاراضی این کشور- که مرکز تجمع باقیمانده تروریست های تکفیری، صهیونیستی محسوب می شود - قابل تامل است. باید گفت: مقام های دولت آنکارا طی چندسال اخیر، همواره ازموضع صاحبخانه و رهبر منتخب مردم سوریه، درباره مسائل این کشور اظهارنظر می کنند.

همین نوع نگاه مقام های دولت آنکارا این تصور را ایجاد می کند که دولتمردان ترک همچنان درپی اجرای آن چه که ایده "نئوعثمان گرایی" خوانده می شود، هستند. این ایده، درواقع به تلاش های دولت آنکارا برای بازپس گیری بخشی از اراضی غرب آسیا ازجمله سوریه و عراق در داخل ترکیه مشروعیت می بخشد. به عبارت دیگر، برخلاف آن چه که مقام های آنکارا دایما ادعا می کنند، دولتمردان ترک به اراضی سوریه چشمداشت دارند.

مقام های دولت آنکارا درشرایطی موضوع خروج نیروهای دولت دمشق ازادلب را مطرح می کنند که نظامیان سوریه در زمین خود و با هدف اعمال حاکمیت دولت قانونی دمشق مبارزه می کنند و این اقدامی مشروع است. درصورتی که حضور نظامی ترکیه دراراضی سوریه فاقد مشروعیت است و دیر یا زود به پایان خواهد رسید.

بدون شک ، تلاش های ترکیه برای جلوگیری ازپیشروی ارتش سوریه و بازپس گیری اراضی این کشور ازدست تروریست ها ، نه تنها منافع دولت و مردم ترکیه را درپی نخواهد داشت، بلکه ازاین شرایط ، صرفا" آمریکا و رژیم اشغالگر قدس می توانند بهره برداری کنند. برخی ازمحافل سیاسی، تحرکات ترکیه را به گونه ای دیگر تعبیر می کنند.

درحقیقت، چنین به نظر می رسد که مقام های ترکیه درپشت پرده با آمریکا و احتمالا" رژیم صهیونیستی در زمینه ادامه بحران درسوریه تبانی کرده اند. به همین دلیل برای تداوم بحران دراین کشور همه مساعی خود را به کار گرفته اند و علاوه بردولت سوریه، همه طرف های معامله را به جنگ تهدید می کنند. درحالی که توان واقعی ارتش ترکیه بسیار کمتر ازتهدیدهای مقام های این کشور است.

ارتش سوریه ازیک ماه پیش عملیات‌ نظامی علیه تروریست‌ها را از دومحور یکی جنوب و غرب "حلب" و دیگری جنوب "استان ادلب" آغاز کرده و توانسته طی مدت زمانی کوتاه ، ۶۰۰ کیلومتر مربع را به همراه اتوبان حلب دمشق آزاد و پاکسازی کند. برغم این موفقیت ها، ارتش ترکیه با ارسال هرچه بیشتر تجهیزات به اراضی سوریه، برای پیشروی ارتش سوریه موانع متعدد ایجاد می کند.

ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به مرزهای شمالی سوریه درحالی صورت می گیرد که ارتش سوریه درادامه پیشروی های خود طی دوماه گذشته، پس ازدرگیری های سنگین با گروه های تروریستی، توانسته است روستاهای نزدیک به منطقه راهبردی "خان طومان" درحومه حلب غربی درشمال این کشور را ازاشغال تروریست‌ها پاکسازی کند و آماده است باقیمانده اراضی اشغال شده توسط تروریست ها را بازپس بگیرد. با وجود این، ارتش ترکیه همچنان درصدد مانع تراشی برای تحقق اهداف دولت سوریه درجهت منافع آمریکا بویژه خریدن وقت و زمان است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 28 بهمن 1398 - 15:32:41