دیدار روسای جمهور ترکیه و پاکستان

جمعه 25 بهمن 1398 - 18:10:58
دیدار روسای جمهور ترکیه و پاکستان

تهران - الکوثر : عارف علوی رئیس جمهور پاکستان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد گسترش روابط دو کشور و امور مورد علاقه  گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این دیدار در این دیدار روسای جمهور دو کشور بر استفاده هرچه بیشتر ازظرفیت های موجود برای گسترش روابط  و توسعه امور تجاری و اقتصادی فیمابین تاکید کردند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز پنجشنبه در سفر رسمی دو روزه وارد پاکستان شد.

پاکستان و ترکیه در طول سالهای گذشته تلاش کرده اند روابط خود را ارتقاء دهند. این دو کشور از ابتدای سال گذشته تلاش کردند تا با افزایش روابط امنیتی سطح جدیدی از روابط را میان خود ایجاد کنند. در این سال پاکستان و ترکیه دو قرارداد جداگانه نظامی هر کدام به مبلغ 1.5 میلیارد دلار به منظور فروش چهار فروند ناو جنگی و 30 فروند بالگرد نظامی امضا کردند و ترکیه برای تولید زیردریایی «آگوستا 90» با پاکستان به توافق رسیده بود و آنکارا نیز تمایل خود را به خرید هواپیماهای «مشاق» اعلام کرده است.

با این حال تاکنون خبری از اینکه این هواپیمای آموزشی به ترکیه تحویل داده شده است یا نه، منتشر نشده است. آنچه در این برهه از اهمیت برخوردار بوده است تغییر نوع روابط دو کشور و ارتقای آن به سطح همکاریهای امنیتی است. در طول سال گذشته ترکیه به یک شریک اصلی در توسعه بخش نظامی پاکستان تبدیل شده است و پاکستان اولین خریدار هلیکوپترهای جنگی ساخت ترکیه است و اقدام به خرید چهارفروند ناوچه از ترکیه به مبلغ 1 میلیادر دلار نمود.

از نظر پاکستان ترکیه دروازه ای برای دست یافتن به فناوری نظامی غربی و استاندارد ناتو است. امری که با توجه به محدودیتهای پاکستان در تعامل با غرب میتواند راه حل مناسبی برای خروج این کشور از بن بست تکنولوژی نظامی باشد. از سوی دیگر برای ترکیه پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی و همچنین یک کشور هسته ای که میتواند چنین فناوری را به ترکیه نیز منتقل کند از اهمیت برخوردار است.

حال باید دید آیا در بلند پروازی های ترکیه، دست یافتن به سلاح هسته ای از جایگاه ویژه ای برخوردار است و آیا ترکیه تلاش میکند از رابط خود با پاکستان برای دست یافتن به این منظور بهره ببرد. امری که ممکن است ترکیه را در تنش فعلی خود با غرب با تحریم و بحران بیشتر مواجه کند.یکی دیگر از حوزه های مورد علاقه مشترک بین پاکستان و ترکیه افغانستان است.

ترکیه در طول سالهای گذشته کوشیده بود نفوذ فرهنگی خود در افغانستان را افزایش دهد. اکنون با توجه به درجریان بودن مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان و نقش پاکستان در این بین، این موضوع نیز میتواند به موضوعی کلیدی در گفتگوهای طرفین تبدیل شود. در مجموع باید گفت که در سیاست خارجه فعلی ترکیه، مسئله گسترش روابط و خروج از روابط تک بعدی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. امری که پاکستان را در نگاه ترکیه به کشوری جذاب برای گسترش روابط دو طرف تبدیل میکند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 25 بهمن 1398 - 17:40:15