رایزنی وزیر خارجه آمریکا با "عبدالله عبدالله"

پنج شنبه 24 بهمن 1398 - 17:56:34
رایزنی وزیر خارجه آمریکا با "عبدالله عبدالله"

رئیس اجرایی دولت افغانستان در تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر اهمیت کاهش خشونت‌ها تصریح کرد، صلح اولویت مردم و دولت افغانستان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دراین گفت وگوی تلفنی مدعی پیشرفت در مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان در رابطه با کاهش خشونت‌ها شد. 

دفتر رسانه‌ای ریاست اجرایی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد ، در این تماس پمپئو ابراز امیدواری کرد این پیشرفت زمینه را برای امضای توافقنامه دوجانبه، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و دستیابی به صلح دائمی فراهم سازد.

براساس این بیانیه، عبدالله نیز بار دیگر تاکید کرد که صلح از اولویت‌های مردم و دولت افغانستان است و مردم از پیشرفت در زمینه کاهش خشونت‌ها در مذاکرات آمریکا و طالبان استقبال می‌کنند.

پیش از این نیز وزیر خارجه آمریکا در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری افغانستان درباره روند مذاکرات صلح با طالبان و مسئله کاهش خشونت ها تبادل نظر کرده بود.

دولت آمریکا که یازده دور گفت وگوی بی نتیجه با طالبان را پشت سر گذاشته است، چندی پیش به این گروه پیشنهاد کاهش خشونت ها در افغانستان را ارائه کرد که هنوز طالبان درباره آن اعلام نظر رسمی نکرده است، اما "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری این کشور با آن مخالف است.

برغم آنکه اشرف غنی کاهش خشونت های طالبان درافغانستان را بی مفهوم می داند وتاکید کرده که تنها برقراری آتش بس دائمی در این کشور را می پذیرد، اما این دیدگاه مخالفانی جدی  در افغانستان دارد. 

چندی پیش شماری از چهره‌های برجسته سیاسی افغانستان از جمله «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت،  «محمد یونس قانونی» معاون سابق رئیس جمهوری، «کریم خلیلی» رئیس شورای عالی صلح که چند ماه پیش منحل شد، در نشستی در کابل با موضوع  صلح در این کشور که به میزبانی «محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی برگزار شد، از طرح کاهش خشونت های طالبان در افغانستان حمایت کردند و آنرا گامی در مسیر روند تدریجی استقرار صلح ارزیابی کردند.  

درهفته های اخیر که آمریکا پیشنهاد کاهش خشونت ها در افغانستان را به طالبان داد، نوعی دو قطبی موافق و مخالف در این کشور در این خصوص شکل گرفته است که همین مسئله سبب شد تا وزیر خارجه آمریکا در گفت وگوی تلفنی با سران دولت وحدت ملی افغانستان (اشرف غنی و عبدالله) درباره این طرح با آنها به طور جداگانه گفت وگو کند.

برخلاف اشرف غنی که مخالف طرح کاهش خشونت ها در افغانستان است، اما عبدالله از این طرح حمایت می کند و آنرا زمینه ای برای دست یابی به توافق برای صلح با طالبان می داند.

البته طیف موافق طرح کاهش خشونت های طالبان  درافغانستان نیز بر این باور است که این طرح و متعاقب آن گفت وگو و توافق احتمالی صلح با طالبان باید به برگزاری گفت وگوهای بین الافغانی منجر شود که نقطه وفاق همه شخصیت ها و گروه های سیاسی، قومی و مذهبی در افغانستان محسوب می شود.

درشرایطی که بخشی از افکار عمومی در افغانستان،نقش اسلام آباد در روند صلح این کشور را مهم می دانند، سخنان "شاه محمود قریشی" وزیر خارجه پاکستان درباره آمادگی طالبان برای کاهش خشونت ها نیز این برداشت را ایجاد کرده که این طرح ضمن واکنش مثبت این گروه، از حمایت دولت این کشور نیز برخوردار است که می تواند در اجرای این طرح نقش مهمی ایفا کند.

به نظر می رسد، دولت آمریکا درقبال طرح کاهش خشونت ها در افغانستان بدنبال ایجاد اجماع در این کشور و پاکستان برای حمایت از آن است که سفر "زلمای خلیل زاد" نماینده ویژه کاخ سفید به اسلام آباد و کابل وهمچنین گفت وگوی تلفنی پمپئو با غنی و عبدالله در این راستا صورت گرفته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 24 بهمن 1398 - 16:14:50