نشست شورای امنیت و حمایت کامل روسیه از عملیات سوریه در ادلب

جمعه 18 بهمن 1398 - 18:10:56
نشست شورای امنیت و حمایت کامل روسیه از عملیات سوریه در ادلب

تهران - الکوثر : عملیات نظامی ارتش سوریه و متحدان آن در استان ادلب که آخرین مامن گروه های تروریستی در سوریه محسوب می شود و پیروزی های پیاپی آن، نگرانی غربی ها را که از حامیان تروریست ها محسوب می شوند، برانگیخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج شنبه 6 فوریه به درخواست آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای بررسی اوضاع در شمال غرب سوریه جلسه فوق العاده تشکیل داد. با توجه به پیروزی‌های ارتش سوریه بر تروریست‌های تکفیری در ادلب، نمایندگان این سه کشورغربی، عملیات ارتش سوریه در استان ادلب را محکوم کردند. بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت: «استان ادلب بخشی از سوریه است و ما هیچ گونه حضور غیرقانونی خارجی در آن را نمی‌پذیریم.»
بحران سوریه و جنگ داخلی درآن که از سال 2011 در پی ناآرامی ها در این کشور عربی آغاز شد، موجب شد سوریه به عرصه رویارویی محور غربی -عربی با دولت قانونی این کشور ومتحدان آن تبدیل شود. با این حال پس از آزاد سازی حلب در اواخر سال 2016، روند شکست و فروپاشی گروه های تروریستی آغاز شد و آنها به تدریج در استان ادلب جمع شدند. اکنون آخرین سنگر تروریست ها در این منطقه با توجه به نقض مکرر آتش بس از جانب آنها، مورد حمله ارتش سوریه و متحدان آن قرار گرفته است.

موضوعی که واکنش شدید ترکیه به عنوان حامی تروریست ها و نیز دولت های غربی را برانگیخته است. با این حال روسیه این موضع غربی ها و ترکیه را مورد انتقاد شدید قرار داده است. روسیه بارها بر لزوم تثبیت حاکمیت  دولت دمشق بر همه قلمرو سوریه و نیز تمامیت ارضی این کشور تاکید کرده است. واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت:هرگاه تروریست ها در معرض خطر قرار می گیرند شاهد برگزاری نشست فوق العاده درباره سوریه هستیم. دمشق حق دارد بر اراضی خود مسلط شود.
مسکو بر این نظر است که با توجه به  افزایش حملات تروریست های تکفیری به ویژه گروه تروریستی جبهه النصره در ادلب در سال 2019، دولت سوریه این حق قانونی را دارد که به مبارزه با تروریسم برای آزادسازی اراضی خود ادامه بدهد. تروریست های جبهه النصره حملات شدیدی علیه مواضع نیروهای سوری و نیز روسیه در پایگاه حمیمیم کرده اند؛ بیش از ۴۰۰ حمله در دسامبر 2019 و بیش از ۱۰۰۰ حمله در ژانویه 2020رخ داده است.

در مقابل غربی ها در راستای اهداف نامشروع خود در سوریه خواهان بقای تروریست ها در ادلب هستند. به گفته نبنزیا:برخی کشور‌های غربی تمایل دارند که گروه‌های تروریستی در ادلب باقی بمانند، ولی دولت سوریه نه تنها حق دارد با تروریست‌ها مبارزه کند بلکه مبارزه با تروریست‌ها وظیفه آن است.
در مقابل، غربی ها به بهانه های حقوق بشری عملا به هواداری از تروریست ها و محکوم کردن مبارزه ارتش سوریه با آنها پرداخته اند. ترکیه نیز در راستای اهداف خود خواهان توقف عملیات نظامی ارتش سوریه و متحدان آن در ادلب شده و حتی اقدام به حمایت مستقیم از آنها با گلوله باران مواضع ارتش سوریه کرده است. این موضع ترکیه با حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا مواجه شده است.

"بشار الجعفری" نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، شامگاه پنج شنبه ضمن ابراز تعجب از برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره ادلب، این پرسش را مطرح کرد که چرا اعضای غربی این شورا از محکوم کردن اقدامات خصمانه، اشغالگری و دزدی که نظام ترکیه در سوریه انجام می‌دهد، خودداری می‌کنند.
در عین حال آمریکا از سال 2014 حضور نظامی غیرقانونی در سوریه داشته واکنون در مناطق نفت خیز این کشور به ویژه در استان دیر الزور هم چنان نظامیان خود را مستقر ساخته است. بشار الجعفری در این زمینه گفت: چرا شورای امنیت در محکومیت اشغالگری آمریکا در بخش‌هایی از خاک سوریه و همچنین حملات ادامه‌دار اسرائیل علیه سوریه کوتاهی می‌کند. این موضع دولت سوریه با حمایت روسیه نیز مواجه شده است.

روسیه از واشنگتن خواسته است که میادین نفتی در سوریه را به دولت قانونی این کشور واگذار و از دزدی نفت سوریه خودداری کند. دولت سوریه و مقامات ارشد این کشور بارها از نقش منفی غرب در عرصه سوریه و به ویژه سیاست آمریکا برای تداوم تنش و درگیری در سوریه انتقاد کرده اند.

در واقع آمریکا به عنوان سردمدار غرب حامی اصلی گروه های تروریستی در سوریه است.غربی ها نیز در چارچوب سیاست دوگانه خود با جنگ روانی و تبلیغاتی به پررنگ کردن نتایج عملیات نظامی ارتش سوریه و متحدان آن علیه تروریست ها به ویژه ادعای تلفات زیاد غیرنظامیان می پردازند، در حالی که در قبال حملات تروریست ها و کشتار غیرنظامیان توسط آنها در سوریه، سکوت اختیار می کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 بهمن 1398 - 17:23:43