آزادی شهر سراقب ؛ تشدید تنش بین ترکیه و سوریه

جمعه 18 بهمن 1398 - 16:58:0
آزادی شهر سراقب ؛ تشدید تنش بین ترکیه و سوریه

تهران - الکوثر : با آزادسازی شهر مهم سراقب در استان ادلب، ارتش سوریه گام مهمی برای آزادسازی استان ادلب برداشته و در همین حال تنش در روابط ترکیه و سوریه نیز افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ارتش سوریه چهارشنبه شب با شکست گروههای تروریستی ، وارد شهر راهبردی سراقب در استان ادلب، در شمال غرب سوریه شد.آزادسازی شهر سراقب اهمیت زیادی دارد. 
ارتش سوریه چندی پیش شهر مهم خان طومان در استان حلب را از اشغال گروههای تروریستی آزاد کرد.
با آزادسازی خان طومان، ادامه فعالیت ارتش سوریه و متحدان آن تسهیل شد و انتظار می رفت که شهرهای دیگر استان ادلب با سهولت بیشتری آزاد شود. 
پس از آزادی خان طومان، ارتش سوریه هفته گذشته شهر مهم «معره النعمان»، دومین شهر بزرگ استان ادلب را از اشغال گروههای تروریستی آزاد کردند.
یک هفته پس از آزادی شهر "معرة النعمان" سراقب دومین شهر مهمی است که از اشغال گروههای تروریستی آزاد شد.
نکته دیگر این است که آزادسازی شهر سراقب در شرایطی رقم خورد که ارتش سوریه این شهر را از سه جهت محاصره کرده بود.
 تروریستهای زیادی از سراقب فرار کردند و ارتش وارد این شهر شد. با فرار تروریست ها، تجهیزات سنگین زیادی در این شهر باقی ماند که در اختیار ارتش سوریه قرار گرفت.
نکته حایز اهمیت که توانمندی ارتش سوریه و متحدانش را نشان می دهد، این است که در طول ۴۵ روز گذشته بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی در استان ادلب را پاکسازی کردند.
اکنون بیش از ۵۰ درصد از استان ادلب از اشغال تروریست ‌ها آزاد شده و همچنان نیز عملیات ارتش سوریه و متحدانش ادامه دارد.
این موفقیت های مهم میدانی ارتش سوریه نشان می دهد که تروریستها در استان ادلب در موقعیت ضعف قرار گرفته اند.
بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اهمیت آزادی شهر سراقب در این است که ارتش سوریه و متحدانش به ادلب، مرکز استان ادلب نزدیک شدند چرا که فاصله ارتش سوریه به شهر ادلب به کمتر از 7 کیلومتر رسیده است.
علاوه بر این، با آزادسازی شهر سراقب، عملاً جاده بین المللی حلب به دمشق نیز از اشغال گروه های تروریستی آزاد شد. آزاد شدن جاده بین المللی حلب به دمشق نقش بسیار مهمی در افزایش رونق اقتصادی سوریه خواهد داشت.
گام های محکمی که ارتش سوریه و متحدان آن برای آزادسازی استان ادلب برداشته اند، سبب عصبانیت ترکیه شده است.
برخی منابع خبری از جمله شبکه خبری الجزیره گزارش دادند که ارتش ترکیه که در "جبل عقیل" در حلب مستقر است نیروهای ارتش سوریه که مشغول پاکسازی شهر سراقب از تروریست های تکفیری هستند را هدف حملات توپخانه ‌ای خود قرار داده است.
در واقع با آزادی شهر سراقب و نزدیک شدن ارتش سوریه به شهر ادلب، مرکز استان ادلب، تنش میان دمشق و آنکارا افزایش یافته است.
ترکیه پیش از این بارها مخالفت خود را با آغاز عملیات آزادسازی استان ادلب از اشغال گروههای تروریستی اعلام کرده بود.
اگرچه ترکیه مدعی است که با آزادسازی ادلب، تروریستها وارد خاک ترکیه خواهند شد، اما یکی از دلایل اصلی مخالفت آنکارا با عملیات ادلب در این است که شمار زیادی از عناصر ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه هستند در استان ادلب حضور دارند.
نکته پایانی اینکه؛ علاوه بر ترکیه، رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز از مخالفان آزادسازی ادلب هستند چرا که پاکسازی ادلب از اشغال گروههای تروریستی به منزله پایان حیات این گروهها در سوریه است.
بر این اساس، ارتش سوریه با انتشار بیانیه ای از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به نقاطی در جنوب سوریه  خبر داد و اعلام کرد که این حمله موشکی برای کاروان ترکیه ‌ای پوشش تشکیل داده و هدف این کاروان نیز ممانعت از پیشروی ارتش سوریه در مبارزه با تروریست‌ ها در استان ادلب است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 بهمن 1398 - 16:15:14