فرافکنی اردوغان درخصوص توجیه تجاوز نظامی به خاک سوریه

جمعه 18 بهمن 1398 - 12:58:43
فرافکنی اردوغان درخصوص توجیه تجاوز نظامی به خاک سوریه

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری ترکیه در توجیه تجاوز نظامی به خاک سوریه و با بیان اینکه روسیه باید حساسیت آنکارا را درک کند، مدعی شد قصد درگیری با هیچکدام از متحدان، دوستان و دیگر کشورها را ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "رجب طیب اردوغان" روز چهارشنبه در حضور اعضای حزب عدالت وتوسعه ترکیه (حزب حاکم) در مجلس، ادعا کرد: براساس توافق آنکارا با دمشق که سال 1998 در "آدانا" Adana به امضا رسید، ترکیه حق مبارزه با تروریسم در خاک سوریه را دارد. 
رئیس‌جمهوری ترکیه گفت : اگر امنیت نظامیان ترکیه ای در ادلب سوریه تامین نشود در آن صورت حق ایجاد امنیت برای آنکارا محفوظ است و کسی حق اعتراض به آن را ندارد.
"رجب طیب اردوغان" درادامه ادعا کرد که شاهد ناکارآمدی روند آستانه است و حمله به نیروهای‌ ارتش ترکیه توسط حکومت دمشق، اتفاق ناخوشایندی برای آنکارا در سوریه است. 
رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در تهدیدی آشکار مدعی شد که اگر نیروهای سوریه تا آخر فوریه از نقاط نظارتی ترکیه عقب‌نشینی نکنند، آنکارا آنها را وادار به این کار خواهد کرد.
درپی نقض مکرر آتش‌بس توسط تروریست‌های مستقر در استان ادلب که مورد حمایت ترکیه هستند، ارتش سوریه از چند روز پیش پیشروی خود به سوی این استان برای آزادسازی آن از سیطره گروه‌های تروریستی را آغاز کرده است. ارتش ترکیه طی 3 سال گذشته بارها به خاک سوریه تجاوز کرده که همگی آنها با محکومیت گسترده بین المللی مواجه شده است.
اظهارات اخیر رئیس جمهوری ترکیه بیش از هرچیز نشان دهنده سراسیمگی و فقدان راهبرد در آنکارا برای حله مسئله سوریه است. ترکیه در حالی برروی حقوق خود در توافق آدانا تاکید میکند که خود با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، در برابر این دولت قرار گرفته است و در حال نقض قوانین بین المللی است.
ترکیه در صورتی میتواند برروی حقوق خود در توافقنامه آدانا تاکید کند که اقدامات خود را با حاکمیت سوریه هماهنگ کند. ترکیه در حالی ادعای مبارزه با تروریسم را مطرح میسازد که خود در حال حمایت از گروههایی است که به صورت اشکار مدتها با القاعده و حتی داعش نیز همکاری داشته اند. حال ترکیه در حالی تهدید خود علیه نیروهای ارتش سوریه را مطرح میسازد که ارتش سوریه به مدت هفت سال است درگیر جنگ با گروههای تروریستی است.
همچنین در زمانی که ارتش سوریه و متحدان آن در حال نبرد در برابر داعش بودند ترکیه به گذرگاهی امن برای عبور نیروهای این گروه تروریستی تبدیل شده بود. گزارشهای متعددی نیز در طول این مدت از این مسئله منتشر شد که ترکیه در همکاری با داعش برای تامین مالی این گروه، اقدام به خرید نفت از آن کرده است.
در مجموع باید گفت که ترکیه با عدم انتخاب راهبردی موثر و مثبت در منطقه بیش از آنکه به دنبال ایجاد ثبات باشد، به دنبال تقویت محور تروریسم است. چنین اقداماتی با توجه به نفوذ این گروههای تروریستی در ترکیه میتواند به عاملی بحران ساز برای این کشور تبدیل شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 بهمن 1398 - 11:28:56