تهدید اردوغان به حمله نظامی به سوریه

یک شنبه 13 بهمن 1398 - 11:55:12
تهدید اردوغان به حمله نظامی به سوریه

تهران - الکوثر : رجب طیب اردوغان جمعه شب در سخنانی گفت: ترکیه برقراری ثبات در سوریه را می خواهد و هر کاری ضروری باشد حتی استفاده از نیروی نظامی، فروگذار نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه آنکارا هرگز نمی تواند درقبال شرایط ادلب سوریه و دیگر مناطق این کشور بی تفاوت باشد، مدعی شد که ترکیه توافقی با روسیه برای جلوگیری از حمله به ادلب و حمایت از ثبات و راه حل سیاسی در سوریه امضا کرده است، اما این توافق از طرف دمشق و مسکو نقض می شود.

این اظهارات رییس جمهوری ترکیه در حالیست که ارتش سوریه از چندی پیش در واکنش به اقدام تروریست‌ها در نقض مکرر آتش‌بس دراستان "ادلب"، عملیات نظامی در این منطقه را آغاز کرد و تاکنون توانسته بخشهایی از این استان را از اشغال تروریستها آزاد کند.

استان "ادلب" آخرین پایگاه گروه‌های تروریستی در سوریه است که با آزادسازی آن و بخش‌هایی از غرب "حلب" و شرق "لاذقیه"، حضور تروریسم در این کشور برچیده خواهد شد.

اظهارات ترکیه بیش از اینکه بتواند راه حلی برای مسئله سوریه باشد، بیش از هرچیز نوعی فرافکنی است. ترکیه با شروع بحران داخلی سوریه، اقدام به حمایت و آموزش گروههای تروریستی کرد که هدف آنها بی ثبات سازی کشور سوریه بوده است. این گروهها که ارتباط آنها با گروه تروریستی القاعده آشکار بود، از بیان ارتباط خود با سازمان های تروریستی چشم پوشی نداشتند.

با این اقدام ترکیه، سوریه وارد بحرانی طولانی مدت شد که در طول ادامه این بحران، ترکیه همواره در حال حمایت مالی و تسلیحاتی از گروههای تروریستی بوده است، اقدامی که نقض آشکار قوانین بین المللی و حاکمیت سوریه است. 

حال ترکیه در شرایطی مدعی نگرانی ثبات در شمال ترکیه است که به بهانه واحی مبارزه با تروریسم، اقدام به اشغال شمال این کشور کرده است و خواهان اجرای توافقی است که با مسکو به امضا رسانده، اما این توافق به دلیل تناقض با قوانین بین المللی فاقد ضمانت اجرایی است. چراکه پذیرش حضور این گروهها در خاک سوریه و تقسیم غیر رسمی این کشور، نوعی زیر سوال بردن حاکمیت تمامیت ارضی سوریه است.

در شرایط بحرانی فعلی منطقه، ضروری است که دولت ترکیه تمرکز خود را برهمکاری های منطقه ای در جهت مبارزه با تروریسم، کاهش تنش با همسایگان و تلاش برای بازگشت ثبات به کشور سوریه از طریق همکاری با دولت این کشور متمرکز کند. چرا که تجربه منطقه ای ثابت کرده است که تنش در میان کشورهای منطقه هیچ گاه نتوانسته است به حل بحرانهای موجود کمک کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 13 بهمن 1398 - 10:26:56