دلایل اهمیت راهبردی آزادسازی خان طومان برای ارتش سوریه

پنج شنبه 10 بهمن 1398 - 17:14:43
دلایل اهمیت راهبردی آزادسازی خان طومان برای ارتش سوریه

تهران - الکوثر : نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات پاکسازی مناطق مختلف این کشور از اشغال گروه های تروریستی، منطقه خان‌ طومان را آزاد کردند که این پیروزی از اهمیت راهبردی زیادی برخوردار است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، خان ‌طومان در جنوب غربی حلب در سوریه واقع شده است. خان طومان دسامبر 2015 میلادی از اشغال گروههای تروریستی آزاد شد. تروریست ‌های النصره مارس ۲۰۱۶ با همکاری چندین گروهک دیگر بار دیگر به خان طومان حمله کرده بودند اما این حمله از سوی نیروهای ارتش سوریه و با کمک حزب الله لبنان، نیروهای فاطمیون، نیروهای مقاومت عراقی و نیروهای ویژه مستشاری ایران دفع شد و عناصر النصره با دادن حدود ۴۰۰ نفر تلفات مجبور به عقب ‌نشینی شده بودند.

تروریست های النصره بار دیگر در مه ۲۰۱۶ به شهرک خان طومان حمله و این بار این منطقه مهم را اشغال کردند. این شهرک مهم پس از حدود 4 سال از اشغال گروه تروریستی جبهه النصره آزاد شده است.

سوال مهمی که وجود دارد این است که چرا تروریست ها برای اشغال شهرک خان طومان پافشاری زیادی داشته اند و آزادسازی این شهرک چه دستاوردهایی برای ارتش سوریه و متحدانش خواهد داشت؟

اولین دلیل اهمیت شهرک خان طومان مربوط به موقعیت جغرافیایی آن است. این شهرک در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری جنوب شهر حلب قرار دارد و به اتوبان حلب - دمشق نیز نزدیک است. به دلیل این موقعیت، شهرک خان طومان اهمیت استراتژیک دارد چرا که هم می توانست سبب دسترسی تروریستها به شهر مهم حلب و هم سبب تحرکات آنها در دمشق، پایتخت سوریه شود.

عامل دیگر اهمیت آزادسازی خان طومان این است که این شهرک راهبردی یکی از اصلی ‌ترین راه‌ های کمک ‌رسانی عناصر تروریستی به یکدیگر از شمال به جنوب استان حلب بود. با کنترل ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بر این شهرک راهبردی، یکی از مسیرهای مهم ارتباطی تروریست ‌ها با یکدیگر از شمال به مرکز سوریه قطع می شود. در مقابل، با آزادسازی شهرک خان طومان این امکان برای ارتش سوریه و متحدانش فراهم می شود که بتوانند امدادرسانی و پشتیبانی از نیروهای خود میان استان‌ های حلب، حمص، حماه و دمشق را با سهولت بیشتری انجام دهند.

سومین دلیل اهمیت آزادسازی خان طومان در این است که زمینه تداوم پیروزی ها علیه تروریست ها فراهم می شود. در واقع، با آزادسازی خان طومان راههای ارتباطی تروریست ها قطع می شود، راههای امدارسانی و پشتیبانی ارتش سوریه و متحدانش از هم فراهم می شود و در نتیجه امکان پیروزی در دیگر عرصه ها علیه تروریست ها به وجود می آید.

مجموع این شرایط بود که سبب شد عربستان سعودی و ترکیه پیش از این و زمانی که خان طومان دسامبر 2015 از اشغال گروههای تروریستی آزاد شده بود با نقض آتش بس به گروههای تروریستی به خصوص جبهه النصره کمک کنند تا بتوانند بار دیگر خان طومان را اشغال کنند. "ملاذ مقداد" کارشناس سوری پس از اشغال مجدد خان طومان از سوی جبهه النصره در سال 2016 عنوان کرده بود تنها دلیل از دست رفتن خان طومان این بوده که ارتش سوریه به آتش ‌بس پایبند بود و تروریستها و حامیان آنها توانستند از این موقعیت برای اشغال مجدد خان طومان بهره گیرند.

بنابراین می توان گفت چهارمین دلیل اهمیت آزادسازی خان طومان این است که این موفقیت، یک شکست مهم برای حامیان تروریستها به خصوص ترکیه و عربستان سعودی محسوب می شود.

پنجمین دلیل اهمیت آزادسازی خان طومان در این است که این موفقیت راهبردی در شرایطی به دست آمد که دولت تروریستی آمریکا، سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سوم ژانویه 2020 به شهادت رساند و امیدوار بود که با شهادت سردار سلیمانی، موفقیت های مقاومت در مبارزه با تروریسم متوقف شود. این پیروزی مهم ثابت کرد که شهادت سردار سلیمانی می تواند عزم مقاومت را برای تداوم پیروزی های نظامی مقاوم تر سازد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 10 بهمن 1398 - 17:10:59