شاخصه های دور جدید ناآرامی در عراق

سه شنبه 1 بهمن 1398 - 8:41:56
شاخصه های دور جدید ناآرامی در عراق

تهران - الکوثر : دور جدید ناآرامی ها در عراق در حالی آغاز شد که هم شرایط در این کشور تغییر کرد و هم ناآرامی ها هدفمندتر پیگیری می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عراق تاکنون شاهد اعتراض های ضد دولتی در سه مرحله بود. مرحله اول از یکم اکتبر 2019 آغاز شد و در آستانه اربعین حسینی نیز خاتمه یافت. مرحله دوم از 25 اکتبر 2019 و پس از برگزاری اربعین حسینی آغاز شد. این مرحله به استعفا عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق در یکم دسامبر 2019 منجر شد. این مرحله با ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی و 8 نفر دیگر از همراهان شان در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط آمریکا پایان یافت.  

در حالی که در جریان اعتراض های ضد دولتی این مرحله شعارهای ضد ایرانی داده شد، پایان این مرحله با اثبات انسجام و وحدت مردم عراق و ایران همراه بود چرا که مردم عراق پیکر مطهر شهدای مقاومت از جمله سردار سپهبد قاسم سلیمانی را با شکوه هر چه بیشتر و مردم ایران نیز پیکر شهدا از جمله ابومهدی المهندس را با حضور میلیونی خود تشییع کردند. این رخداد عظیم نشان داد که شعارهای ضد ایرانی در تظاهرات عراق کاملاً هدایت شده و هدفمند بود که از سوی جریان های انحرافی داده شد. 

مرحله سوم تظاهرات در عراق از هفته گذشته آغاز شد. یکی از مهمترین شاخصه های این دور از تظاهرات این است که این تظاهرات در فضای پس از شهادت سرداران مقاومت از جمله ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد الشعبی و یکی از مهمترین فرماندهان عراقی در جنگ با تروریسم داعشی انجام می شود. 

شاخصه دیگر این است اقدام هایی هدفمند با هدف تحریک مردم علیه نظام سیاسی عراق انجام می شود. بستن جاده ها و راههای ارتباطی و تعطیل کردن فرودگاه ها از جمله اقدام هایی است که در این راستا انجام می گیرد. 

سومین شاخصه اینکه ناامنی های روزهای اخیر در برخی مناطق به خصوص در نجف و کربلا، گویای این است که تحولات عراق اساساً وجهه مردمی ندارد و مخالفان داخلی و خارجی دولت عراق این تحولات را سازماندهی و اجرا می کنند. بدون تردید، مردم عراق پاسدار خون شهدای مقاومت هستند. مردم عراق می دانند که ترور سرداران مقاومت هزینه سنگینی بود که آمریکا با بهره گیری از ناامنی های داخلی عراق بر آنها تحمیل کرد. بنابراین، بستن جاده ها و راههای مواصلاتی و شدت گرفتن مجدد خشونت توسط مردم عراق انجام نمی شود. 

چهارمین شاخصه این است که ناامنی ها در حالی بار دیگر شدت پیدا کرد که گروههای سیاسی عراق درباره پایان دادن به بحران سیاسی موجود به اجماع نزدیک شده بودند. از سوی دیگر فراخوان برگزاری تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی از سوی مقتدی صدر صادر شد و گروههای مقاومت نیز به سرعت از این فراخوان استقبال کردند.

قرار است این تظاهرات میلیونی جمعه آینده برگزار شود. در واقع، ضد آمریکایی بودن وجه مشترک گروهها و بخش زیادی از مردم عراق در بازه زمانی پس از ترور سرداران مقاومت است و در این شرایط ناامنی های جدید شکل گرفته است. 

در همین راستا، «حسن شاکر» رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق گفت: «ایادی آمریکا از طریق آتش زدن موسسات و نهادهای دولتی و خصوصی در عراق به دنبال ایجاد هرج و مرج در این کشور هستند.» وی افزود: «هر بار تصمیمی ملی در عراق علیه آمریکا اتخاذ ‌می‌ شود، کشور دچار تشدید تنش و ناآرامی و هرج و مرج می‌شود و این امر نشان می‌ دهد که آمریکا در پشت پرده این حوادث قرار دارد.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 1 بهمن 1398 - 8:29:30

پربازدیدها