انتقاد از تلاش آمریکا برای قطع بودجه آنروا

شنبه 28 دی 1398 - 17:39:13
انتقاد از تلاش آمریکا برای قطع بودجه آنروا

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمانی که وارد کاخ سفید شده، موضع حمایت بی قید وشرط از رژیم صهیونیستی و ضدیت آشکار با فلسطینی ها را اتخاذ کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دولت ترامپ 31 اوت 2018 با قطع تمامی کمک های مالی‌اش به "آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی "آنروا" اعلام کرد این سازمان معیوب است.

دولت ترامپ که هراز گاهی اقدام جدیدی برای اعمال فشار بیشتر علیه فلسطینی ها انجام می دهد، اکنون بی توجه به مشکلات مالی آنروا، تلاش خود را بر قطع کمک های مالی دیگر کشورها به این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد متمرکز کرده است.  

"کریستین ساوندرز" کمیسرکل موقت آنروا که به آوارگان فلسطینی کمک می‌کند، روز پنجشنبه 16 ژانویه آمریکا را متهم کرد که در حال مذاکره با پارلمان‌های خارجی برای متوقف کردن اعانات به این آژانس است. ساوندورز گفت: آمریکا «در حال حمایت از قطع کمک های مالی به آنروا در پارلمان‌های اروپایی و دیگر کشورها است. 

آنروا با مجوز مجمع عمومی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند و از اوت ۲۰۱۸ یعنی زمانی که آمریکا به عنوان بزرگترین کمک کننده مالی به آن، کمک سالانه ۳۶۰ میلیون دلاری خود را قطع کرد، با مشکل کمبود بودجه مواجه شده است. هر چند ساندورز اطمینان داد که آنروا برای دست کم فصل اول سال ۲۰۲۰ پول کافی دارد، اما با مسیر دشواری در پیش روی خود مواجه است. به گفته ساوندرز، رژیم صهیونیستی به خصوص در شرق قدس مانع فعالیت های آنروا می شود.

هدف تل آویو از این اقدام، تشدید وخامت اوضاع فلسطینی ها و وادار کردن آنها برای مهاجرت از این منطقه است. واشنگتن و تل آویو، آنروا را به سوء مدیریت و تحریک احساسات ضداسرائیلی متهم می‌کنند. به رغم اتهامات متعدد آمریکا و اسرائیل درباره رویکرد ضد اسرائیلی این نهاد بین المللی و نیز وجود فساد مالی در آن، با کامل شدن تحقیقات در این زمینه، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد تایید کرده که هیچ گونه فساد یا سوء استفاده از پول در این نهاد رخ نداده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر 2019 مجوز فعالیت آنروا را تا سه سال دیگر تمدید کرد. 

آمریکا پس از قطع کمک های خود به آنروا خواستار تعطیل شدن این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد شده و مدعی است که شیوه کمک رسانی به فلسطینی ها باید تغییر کند. "جیسون گرینبلات" نماینده ویژه آمریکا در امور غرب آسیا اواخر مه 2019 اظهار داشت: زمان آن فرا رسیده است تا خدماتی که "آنروا"  ارائه می کند به سازمان های مردم نهاد و کشورهای  میزبان آوارگان فلسطینی واگذار شود.

آنروا 8 دسامبر 1949 بر اساس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با هدف امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی تاسیس شده و اکنون به حدود پنج میلیون فلسطینی در اردن، سوریه، لبنان و اراضی اشغالی در کرانه باختری رود اردن و نیز باریکه غزه کمک‌رسانی می‌کند. به گفته "سامی ابوزهری" سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس"، اقدام آمریکا در توقف حمایت مالی از آنروا با هدف از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی صورت گرفته است.

قطع کمک مالی واشنگتن به آنروا و اکنون ممانعت از ارائه کمک های مالی به این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، بخشی از سیاست‌  ترامپ برای تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌ها درجهت موافقت با طرح موسوم به "معامله قرن" است. "معامله قرن" طرح جدید دولت آمریکا برای از بین بردن حقوق مردم فلسطین است. طبق این طرح فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده، چشم پوشی کنند.

قطع کمک به آنروا و سپس تلاش برای قطع کمک دیگر کشورها و درخواست تعطیلی این نهاد بین المللی و نیز همانند به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به رسمیت شناختن الحاق بلندیهای اشغالی جولان به اسرائیل، اخراج سفیر فلسطین از واشنگتن و صحه نهادن به الحاق بخش هایی از اراضی کرانه باختری به فلسطین اشغالی، از جمله خوش خدمتی های دولت ترامپ به رژیم صهیونیستی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 28 دی 1398 - 16:54:34