سوزان رایس: زیان‌های ترور قاسم سلیمانی بیشتر از منافع آن خواهد بود

شنبه 14 دی 1398 - 15:15:30
سوزان رایس: زیان‌های ترور قاسم سلیمانی بیشتر از منافع آن خواهد بود

تهران- الکوثر: مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا با انتقاد از تصمیم نسنجیده واشنگتن در به شهادت رساندن فرمانده سپاه قدس، ابراز تردید کرد واشنگتن بتواند در مقابل انتقام‌جویی ایران بایستد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا، در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌‌ان‌بی‌سی در واکنش به ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه، در حمله هوایی جنایتکارانه آمریکایی به بغداد، درباره توانایی آمریکا برای مقابله با انتقام‌جویی ایران ابراز تردید کرد.

او گفت: «وقتی که مشاور امنیت ملی بودم، جامعه اطلاعاتی یا ارتش آمریکا هیچ فرصتی را برای حمله به قاسم سلیمانی به دولت  اوباما پیشنهاد نکرد. اگر این پیشنهاد مطرح می‌شد، بسیار دقیق خطرات آن را در مقابله با عواید آن بررسی و ارزیابی می‌کردیم. ما تمام راه‌هایی که امنیت ما را تقویت یا تضعیف می‌کرد، ارزیابی می‌کردیم».

مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا با اشاره به احتمال حمله انتقام‌جویانه ایران گفت: «دلیل واقعی و جدی وجود دارد که باور داشته باشیم در تمامی احتمالات، خطرات [ترور سردار سلیمانی] از منافع آن بیشتر است».

رایس افزود: «اگر دولت باور داشت که اطلاعات محکمی از تهدید فوری علیه آمریکا از سوی سلیمانی وجود دارد، پس این پرسش مطرح می‌شود که آیا تنها راه مقابله با آن تهدید کشتن سلیمانی بود؟ سوال اینجاست که آیا واقعا این اقدام به نفع ما بود، آیا واقعا ما را امن‌تر کرد؟»

او افزود: «ما می‌توانیم سفارتخانه و پایگاه‌های نظامی خود را تقویت کنیم، می‌توانیم تعداد پرسنل دیپلماتیک یا نظامی خود را کاهش یا افزایش دهیم، می‌توانیم به آمریکایی‌ها هشدار دهیم که سفر نروند یا [کشور را] ترک نکنند. اما هیچکدام از آن‌ها نمی‌تواند اطمینان دهد که ایران نمی‌تواند به روش نامتقارنی حمله کند».

مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا اضافه کرد: به نظرم ایرانی‌ها متقابلا مبارزه کرده و ضربه سختی می‌زنند. وقتی هم که این کار را کنند، ما با این انتخاب که چگونه واکنش نشان دهیم، مواجه می‌شویم. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 14 دی 1398 - 15:15:18