تلاش خلیفه حفتر برای گسترش ابعاد بین المللی بحران لیبی

سه شنبه 10 دی 1398 - 17:13:5
تلاش خلیفه حفتر برای گسترش ابعاد بین المللی بحران لیبی

تهران - الکوثر : پس از سرنگونی حکومت معمر القذافی در لیبی در سال 2011، این کشور درگیر جنگ داخلی شده و هم‌اکنون نیروهای شرق در حال جنگ با نیروهای غرب این کشور هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، لیبی عملاً از سال 2014 به بعد دارای حاکمیت دوگانه شده و بخشی ازآن دراختیار دولت" وفاق ملی" مستقردرطرابلس است که جامعه بین المللی آن را به رسمیت می شناسد. در شرق لیبی در "طبرق" نیز دولت دیگری مدعی حاکمیت است که به دولت شرق لیبی معروف بوده و مورد حمایت "خلیفه حفتر"فرمانده نظامی لیبیایی است.  

درحال حاضر لیبی علیرغم همه تلاش ها با گسترش دامنه جنگ داخلی و مداخله نظامی مستقیم کشورهای خارجی روبه رو است ."خلیفه حفتر" فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی که به مصر سفر کرده است، روز دوشنبه 30 دسامبر از کشورهای عربی خواست تا با دخالت‌های ترکیه در لیبی مقابله کنند.حفتر از جامعه بین‌المللی خواست تا مانع اعزام نیروهای ترکیه‌ای به لیبی شوند و ازکشورهای عربی  نیز خواست تا مانع از آن شوند که ترکیه «ثروت‌های ملت لیبی را به یغما ببرد». 

سفر حفتر به مصر در بحبوحه حمله نیروهای وابسته به وی به طرابلس ،‌ پایتخت لیبی و همچنین کمک نظامی ترکیه به دولت وفاق ملی به نخست وزیری "فائز السراج" انجام می‌شود.در حالی که سازمان ملل دولت وفاق ملی را در لیبی به رسمیت شناخته است، اما مصر، امارات و عربستان سعودی از خلیفه حفتر حمایت می‌کنند.
هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شرق لیبی که مورد حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه است و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا است.به گفته تحلیلگران در حوزه لیبی، وضعیت این کشور دچار پبچیدگی بی سابقه ای شده است.به ویژه مداخله مستقیم و اشکار ترکیه در جنگ داخلی در لیبی به نفع دولت وفاق ملی  که دامنه آن بشدت رو به افزایش است ، باعث شده تا معادلات قدرت در این کشور به ضرر نیروهای خلیفه حفتر بر هم بخورد .  

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه از آمادگی کشورش برای اعزام نیرو به لیبی خبر داد و این اقدام را «حمایت از منافع داخل و خارج» ترکیه توصیف کرد.  پس از اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه  هفته گذشته در سخنانی از آمادگی این کشور برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی از طریق زمین، دریا و هوا سخن گفت، دولت فائز السراج رسما از ارتش ترکیه برای ورود به نبرد و جلوگیری از سقوط پایتخت این کشور به دست نیروهای ژنرال خلیفه حفتر دعوت کرد.

به نوشته سایت العربیه، دولت ترکیه قصد دارد هشت هزار جنگجوی سوری را با هدف جنگ در صفوف  نظامیان دولت وفاق ملی به لیبی اعزام کند. اقدامی که با واکنش شدید مصر و امارات و درخواست عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر از امریکا برای ممانعت از دخالت نظامی ترکیه در لیبی همراه شد.گزارش ها حاکی از آن است که یک گروه از نظامیان مصر و امارات به همراه تجهیزات نظامی سه شنبه 31 دسامبر  وارد لیبی شدند تا از نیروهای ارتش ملی این کشور به فرماندهی "خلیفه حفتر" در برابر "دولت وفاق ملی" که مورد قبول جامعه جهانی است، حمایت کنند.

این نیروهای تقویتی بیشتر بدان سبب وارد لیبی شدند تا بتوانند توازن قوا را در جنگ داخلی این کشور را به نفع نیروهای نظامی حفتر تغییر دهند. از سوی دیگر شمار نیروها و سطح دخالت نظامی ترکیه در روزهای آینده و تصمیم آنها برای میزان حمایت از نیروهای دولت وفاق مشخص می کند که آیا آنکارا  خطوط قرمز تنش با کشورهای رقیب را رعایت می کند یا قصد درگیری تمام عیار و تحکیم قدرت خود در شمال آفریقا و شرق دریای مدیترانه را دارد.

بدین ترتیب بحران لیبی عملا تبدیل به بحران بین المللی شده که در آن هر یک از دو طرف درگیری تلاش می کنند تا با دعوت از کشورهای حامی آنها به منظور اعزام نیروها و تجهیزات نظامی ، زمینه برتری خود وشکست رقیب را فراهم آورند. اصلی ترین نیاز نیروهای دولت وفاق لیبی در نبرد فعلی برخورداری از پوشش هوایی و جلوگیری از بمباران شهر طرابلس و پایگاه‌های مهم آنهاست. با توجه به برتری هوایی رقیب که از حمایت جنگنده‌های مصری و اماراتی برخوردار است، حضور جنگنده‌های اف 16 ترکیه می تواند موجب تقویت قوای زمینی دولت وفاق شود که تاکنون در نبردهای زمینی برتر از نیروهای خلیفه حفتر عمل کرده‌اند.

اگر حمایت مستقیم  نظامی ترکیه تنها موجب حفظ طرابلس برای دولت وفاق باشد شاید مصر و امارات ریسک درگیری مستقیم با ارتش ترکیه را متحمل نشوند، اما در صورتی که حملات نیروی هوایی یا قوای زمینی ترکیه منجر به عقب نشینی نیروهای خلیفه حفتر و احتمال پیشروی به سمت شرق لیبی شود بعید است نیروهای اعزامی مصر و امارات واکنش نشان ندهند. بدین ترتیب احتمال تبدیل شدن بحران کنونی در لیبی به منازعه ای با شرکت طرف های خارجی روز به روز در حال افزایش است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 10 دی 1398 - 16:33:28