یک قطعنامه ضدسوری دیگر و وتوی روسیه و چین

یک شنبه 1 دی 1398 - 11:18:45
یک قطعنامه ضدسوری دیگر و وتوی روسیه و چین

تهران - الکوثر : پیروزی های ارتش سوریه و متحدان آن باعث عقب نشینی تروریست ها به آخرین سنگرشان یعنی استان ادلب شده است و با توجه به عزم دولت دمشق برای یکسره کردن کار تروریست ها، غربی ها درصدد کمک به آنها به بهانه کمک های بشردوستانه هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  این اقدام غرب با مخالفت قاطع حامیان دولت سوریه در شورای امنیت یعنی روسیه و چین مواجه شده است. 

در این راستا روسیه جمعه شب 20 دسامبر با برخورداری از حمایت چین، قطعنامه کمک رسانی فرامرزی از ترکیه و عراق به غیرنظامیان سوریه را وتو کرد. این چهاردهمین بار از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 است که روسیه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را درباره سوریه وتو می کند.

این قطعنامه که بلژیک، کویت و آلمان پیش نویس آن را تنظیم کرده بودند، مجوز کمک رسانی فرامرزی به مردم سوریه را از دو منطقه در ترکیه و یک منطقه در عراق برای  12 ماه دیگر صادر می کرد. 

روسیه اما به عنوان متحد دولت سوریه، خواستار آن بود که این مجوز تنها برای دو گذرگاه در ترکیه و آن هم به مدت شش ماه به تصویب برسد و برای این منظور پیش نویس خود را ارائه کرده بود. 13 عضو دیگر شورای امنیت به این پیش نویس رای مثبت داده بودند. هر قطعنامه برای آن که به تصویب برسد ، دست کم به 9 رای مثبت نیاز دارد و اعضای دائم شورای امنیت نباید آن را وتو کنند.

مسکو به عنوان همپیمان دمشق بارها از اقدامات عوام فریبانه غرب در سوریه انتقاد کرده است. غربی ها بارها به بهانه کمک به مردم سوریه، عملا به ارسال تجهیزات و اقلام لجستیک برای گروه های تروریستی مبادرت کرده اند. روسیه معتقد است که غرب به سردمداری آمریکا مانع اصلی در مسیر پایان دادن به بحران سوریه است و غربی ها تلاش می کنند تا با ادامه اشغال خاک سوریه و نیز ارسال انواع و اقسام کمک ها برای گروه های تروریستی به ویژه در استان ادلب، آتش جنگ و درگیری را در سوریه همچنان روشن نگه دارند.

دولت سوریه و مقامات ارشد این کشور نیز بارها از نقش منفی غرب در عرصه سوریه و به ویژه سیاست آمریکا برای تداوم تنش و درگیری در سوریه انتقاد کرده اند. مخالفت روسیه و چین با پیش نویس قطعنامه ارائه شده غربی ها نیز در همین راستا صورت گرفته است. روسیه معتقد است اوضاع انسانی در سوریه به طور چشمگیری بهبود یافته و شورای امنیت باید این تغییر را درک کند.

این رویکرد مسکو موجب آشفتگی واشنگتن شده است. "لی کرافت" سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پس از آن که روسیه و چین  پیش نویس قطعنامه را وتو کردند، ضمن ادعای این که از این مساله متعجب شده است، به اعضای شورای امنیت گفت این وتو می تواند پیامدهای فاجعه باری داشته باشد. وی مخالفت روسیه و چین را با این قطعنامه عجولانه، غیرمسئولانه و ظالمانه خواند. 

آمریکا در حالی با وقاحت کامل این گونه ادعاها را طرح می کند که خود در کنار متحدان غربی و عربی اش با تجهیز و تقویت گروه های تروریستی از سال 2011 نقش اصلی را در کشتار مردم سوریه و تخریب گسترده این کشور داشته است. اکنون مقامات دولت ترامپ از جمله سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ادعای دلسوزی برای مردم سوریه را دارند اما این ادعای آنها کاملا دروغ و عاری از حقیقت است. این مساله هنگامی معلوم می شود که نحوه برخورد غربی ها با پیش نویس قطعنامه ارائه شده روسیه مشخص شود.

این پیش نویس در رای گیری با پنج رای مثبت، شش رای منفی و چهار رای ممتنع نتوانست به تصویب برسد. مشخص بود که اعضای غربی و وابسته به غرب شورای امنیت به این پیش نویس رای منفی داده اند. واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد پس از این رای گیری گفت: چه کسی امروز پیروز شد، هیچ کس. چه کسی ضرر کرد؟ مردم سوریه. وی خطاب به غربی ها گفت: سعی نکنید تقصیرها را گردن ما بیندازید.

تاریخ مجوز کنونی برای استفاده از گذرگاه های ترکیه، عراق و اردن به منظور کمک رسانی به غیرنظامیان سوریه، 10 ژانویه 2020 پایان می یابد. در نتیجه، شورای امنیت همچنان باید تلاش کند به یک توافق دست یابد؛ هرچند با توجه به تقابل مواضع روسیه و چین به همراه برخی دیگر کشورها با موضع غربی ها در شورای امنیت، این کار بسیار دشوار خواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 1 دی 1398 - 11:0:26