افشاگری ویکی‌لیکس درباره دستکاری اسناد حمله شیمیایی به دومای سوریه

یک شنبه 24 آذر 1398 - 12:35:8
افشاگری ویکی‌لیکس درباره دستکاری اسناد حمله شیمیایی به دومای سوریه

تهران- الکوثر: وبسایت ویکی‌لیکس سومین بسته از اسناد و مدارک خود مربوط به گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی حول محور تسلیحات شیمیایی در شهر دومای سوریه را افشا کرد که نشان می‌دهند گزارش نهایی این سازمان بیانگر دیدگاه‌های شرکت کنندگان واقعی در هیات حقیقت یاب نبوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این اسناد و گزارش‌ها، مدارک حاصل شده از تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی در خصوص حملات شیمیایی هفت آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی به شهر دومای سوریه را به چالش می‌کشد؛ حمله‌ای که شبه‌نظامیان مدعی هستند ارتش سوریه مسئول آن است و آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز از این موضع حمایت کرده‌اند.

این اسناد شامل یادداشت اعتراضی یکی از دانشمندان که در هیات حقیقت یاب مشارکت داشت و گزارش نهایی با اظهارات مرتبط از سوی یکی از اعضای هیات حقیقت یاب اصلی، است.

این یادداشت افشا می‌کند، نزدیک به ۲۰ دانشمند که تیم اصلی این هیات حقیقت یاب بودند و در تحقیقات مربوط به حمله شیمیایی به شهر دوما شرکت داشتند، در نوشتن نسخه نهایی گزارش مشارکت داده نشدند و تقریبا تیم جدیدی برای تهیه این گزارش نهایی تشکیل شده بود.

در این یادداشت آمده است: این تیم جدید مملو از افرادی بود که تنها در کشور «ایکس» عملیات انجام داده بودند. وب‌سایت ویکی‌لیکس نوشت: هنوز مشخص نیست که در این گزارش به چه کشوری اشاره شده با این حال تنها می‌توان گفت منظور از این کشور سوریه نبوده است.

این اسناد که به تازگی منتشر شده‌اند همچنین شامل گزارشات اولیه و موقت به همراه نسخه‌های تنظیم شده آنها برای مقایسه هستند که برای اولین بار است منتشر می‌شوند.

به ویژه این اسناد شامل اطلاعاتی مربوط به دو سیلندر گاز کلر است که قرار بود سند حمله ادعا شده باشند و بر اساس گزارشات در دو مکان در شهر دوما مشاهده شده بودند. مشخص است که برخی اطلاعات درباره این سیلندرها به صورت تعمدی در نسخه تنظیم شده گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی حذف شده‌اند؛ اطلاعاتی که مربوط به سطح غلظت گاز کلر است و اینکه این سیلندرها متعلق به چه کشوری بودند. این اسناد همچنین نشان می‌دهند که چطور این گزارش نهایی دچار تغییرات اساسی شد؛ مساله‌ای که در تبادل ایمیل توسط کارمندان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به بحث گذاشته شده بود.

  به گفته نویسنده یادداشت مذکور، وی به محض بازگشتش از هیات حقیقت یاب در شهر دوما برای وظیفه تحلیل و ارزیابی قدرت بالستیک این دو سیلندر منصوب شد اما به دلایل نامشخصی از کار برکنار شد.

این دانشمند گفت: من باوجود آنکه می‌دانستم واجد شرایطترین عضو تیم هستم، این وظیفه را پذیرفتم. من در مکان‌های مختلفی در شهر دوما کار کرده‌ام و تجارب زیادی در زمینه متالورژی، مهندسی مواد، توپخانه و تحقیقات و توسعه دفاعی دارم.

وی افزود: در پایان باید تاکید کنم که نه نظر، تمایل یا دیدگاهی درخصوص بخش فنی این موضوع دارم و نه علاقه‌ای به نتایج و پیامدهای سیاسی. علاقه من در علوم، مهندسی و حقایق است که خودشان بیانگر همه چیز هستند.

این دانشمند علاوه بر آنکه از کار برکنار شد، اجازه به‌روز رسانی گزارش نهایی را نیز نداشته و حتی از بررسی آن نیز منع شده است.

وی گفت: ارزیابی کنونی من این است که قطعا گزارش هیات حقیقت یاب ناقص است.

اسناد و مدارک وبسایت ویکی لیکس حاکی از آن است که گزارش نهایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی به طور تعمدی توسط این سازمان تغییر کرده و اشتباه ارائه شده است و این کار از طریق حذف عمدی حقایق صورت گرفته است.

در ایمیل افشا شده که توسط وبسایت ویکی لیکس در تاریخ ۲۴ نوامبر منتشر شد، آمده است که این گزارش شامل اسناد برای اثبات اینکه دمشق در این حمله از گاز کلر استفاده کرده، نیست، چرا که مواد شیمیایی باقیمانده می‌توانستند بخشی از سفیدکننده‌های خانگی بر پایه گاز کلر باشند که در یکی از فیلم‌های منتشر شده توسط کلاه سفیدها به نمایش گذاشته شده اما شامل شهادت شاهدان نمی‌باشند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 24 آذر 1398 - 12:34:49