آغاز مذاکرات صلح سوریه در پایتخت قزاقستان

سه شنبه 19 آذر 1398 - 10:16:16
آغاز مذاکرات صلح سوریه  در پایتخت قزاقستان

تهران- الکوثر: چهاردهمین دوره مذاکرات صلح سوریه موسوم به آستانه چهارده ، صبح امروز در محل هتل ماریوت شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  در روز نخست هیئت های سه کشور ضامن صلح شامل جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه به صورت دو جانبه و سه جانبه موضوعات دستور کار را بررسی و فردا در اجلاس نهایی با صدور بیانیه توافقات نشست و تاریخ بعدی برگزاری را اعلام می کنند.


هیأت ایرانی به ریاست «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی در این مذاکرات حضور دارد.
در چهاردهمین دور از مذاکرات صلح سوریه( آستانه چهارده ) موضوعاتی همچون اقداماتی از جمله آزادی زندانیان، جست‌وجوی مفقودان و ارائه کمک‌های بشردوستانه بحث و تبادل نظر خواهد شد.
پیش از این قرار بود که این دور از مذاکرات اواخر اکتبر (اوایل آبان) برگزار شود که به تعویق افتاد.
«محمدجواد ظریف»، «سرگئی لاوروف» و «مولود چاووش اوغلو» وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامنان روند آستانه هفتم آبان ماه سال جاری و در آستانه برگزاری نخستین نشست بازنویسی کمیته قانون اساسی سوریه، نشستی سه جانبه را برگزار و پس از آن «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز به جمع آنها پیوست. وزرای خارجه سه کشور در پایان بیانیه‌ای شش بندی صادر شد.
نشست بازنویسی کمیته قانون اساسی سوریه هشتم آبان ماه به مدت پنج روز (چهارم تا هشتم نوامبر) با حضور سه هیأت دولت، معارضان و جامعه مدنی سوریه در ژنو برگزار شد.
دومین نشست بازنویسی نیز چهارم آذر ماه در ژنو برگزار شد، ولی با توجه به اینکه هیأت دولت سوریه در این مذاکرات در اعتراض به مواضع دیگر طرف‌ها محل مذاکرات را ترک کرد، عملا پیشرفتی در این زمینه حاصل نشد.


سه شنبه 19 آذر 1398 - 10:15:52