نتانیاهو در تنگنای سیاسی و قضایی

چهار شنبه 13 آذر 1398 - 15:49:49
نتانیاهو در تنگنای سیاسی و قضایی

تهران - الکوثر : نخست وزیر یک دهه اخیر رژیم صهیونیستی در تنگنای سیاسی و قضایی شدیدی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این روزها خبرهای زیادی از سرزمین های اشغالی درباره بنیامین نتانیاهو به گوش می رسد. نتانیاهو از 1996 تا 1999 و از 2009 تاکنون یعنی جمعا به مدت بیش از 13 سال نخست وزیر اسرائیل است، اما این روزها چرخ سیاست بر وفق مراد وی نمی چرخد.

برداشت نتانیاهو این بود که با برگزاری انتخابات زودهنگام می تواند کابینه ای یکدست تر تشکیل داده و بر قدرت خود در سرزمین های اشغالی بیفزاید، اما وی که به «لابی گر ماهر سیاسی با گروهها» نیز معروف است، نه در مارس و آوریل و نه در اکتبر 2019 نتوانست از لابی گری های خود حمایت 61 نماینده پارلمان را به دست آورد.

فرصت ها برای نتانیاهو یکی پس از دیگری از دست رفت و شاید اکنون نخست وزیر اسرائیل بیش از هر زمان دیگری به این باور رسیده باشد که جنگ نوامبر 2018 علیه باریکه غزه، اقدامی اشتباه بود، چرا که این جنگ و پذیرش آتش بس زودهنگام سبب فروپاشی کابینه و دستور نتانیاهو برای برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

با ناکامی نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی که بیش از همه به دلیل همراهی نکردن آویگدور لیبرمن، وزیر سابق جنگ و رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" اتفاق افتاد، اکنون نخست وزیر یک دهه اخیر اسرائیل دو نگرانی اساسی دارد: اول اینکه حیات سیاسی وی در اسرائیل پایان یابد و دوم اینکه به جرم پرونده های چهارگانه فساد راهی زندان شود.

احتمال تحقق هر دو نگرانی نتانیاهو نیز زیاد است. به لحاظ سیاسی از یک سو آخرین تلاش های وی برای تصدی پست نخست وزیری و تشکیل کابینه جدید نیز در روزهای اخیر نتیجه نداده و از سوی دیگر اعضای حزب لیکود برای تداوم نقش اول این حزب در سرزمین های اشغالی درصدد برکناری نتانیاهو از ریاست حزب هستند.

به لحاظ قضایی نیز دادستان رژیم صهیونیستی پیش از این به طور رسمی علیه نتانیاهو به دلیل پرونده های فساد اعلام جرم کرده و روز گذشته نیز اعلام شد که بیش از 300 شکایت علیه بنیامین نتانیاهو انجام شده است. بنابراین، احتمال اینکه نتانیاهو پس از پایان دوران نخست وزیری راهی زندان شود، زیاد است.

این وضعیت گویای این است که نتانیاهو با تنگنای شدیدی در سرزمین های اشغالی مواجه شده است. بر همین اساس نیز نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به نوعی به «التماس سیاسی» روی آورده است، چراکه از رقبای خود خواسته است با نخست وزیری وی برای مدت تنها 6 ماه موافقت کنند. به نظر می رسد که نتانیاهو تلاش دارد با خرید زمان ضمن حضور در راس حزب لیکود و نقش آفرینی در انتخابات احتمالی سوم، برای آخرین بار شانس خود را جهت باقی ماندن در پست نخست وزیری آزمایش کند.  

مجله «نشنال اینترست» در تحلیلی نوشت: «نتانیاهو یک بار گفته که آرزو می کند از او به عنوان مدافع اسرائیل یاد شود. در اینکه آیا با پرونده های فساد و شکست در تشکیل کابینه به چنین آرزویی برسد، تردیدهای جدی وجود دارد.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 13 آذر 1398 - 15:48:14