بحران عراق و احتمال بازآفرینی داعش

چهار شنبه 13 آذر 1398 - 10:13:16
بحران عراق و احتمال بازآفرینی داعش

تهران - الکوثر : با افزایش تحرکات بازمانده های داعشی ، هشدارها درباره بازآفرینی این گروه تروریستی در عراق افزایش یافته است.  

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عراق همچنان با ناامنی و خشونت مواجه است؛ وضعیتی که عناصر مخالف داخلی با حمایت محور آمریکایی - عربی - عبری در این کشور ایجاد کردند.
یکی از نگرانی های مهمی که درباره عراق امروزی وجود دارد، احتمال بازآفرینی گروه تروریستی داعش در این کشور است، در حالی که دسامبر 2017 پیروزی بر داعش در عراق و رفع تهدید تجزیه جغرافیای این کشور اعلام شده بود. 
به طور کلی، شکل گیری و قدرت گیری داعش نتیجه بی ثباتی سیاسی و وجود زمینه های اجتماعی و اقتصادی در کشورهای هدف است.
عراق در سال 2014 با منازعه سیاسی گروهها برای در اختیار گرفتن پست نخست وزیری مواجه بود و در همین حال، فقر، فساد و تعارض‌ های فرقه ای نیز در این کشور آشکارا و پنهانی وجود داشت.
کارشکنی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای نیز ضد دولت عراق وجود داشت. از این رو، گروه تروریستی داعش وارد عراق شد، یک سوم از جغرافیای این کشور را در اختیار گرفت و طی 4 سال جنایت های بی سابقه ای را در این کشور مرتکب شد.
عراق در آخرین ماه سال 2019 نه با بی ثباتی بلکه با بحران های متعدد مواجه است. نارضایتی اقتصادی مردم به بحران امنیتی و سیاسی تبدیل شده، دولت مستقر به دولت پیشبرد امور که قدرت تصمیم گیری ندارد تبدیل شده و در صورت ناکامی گروهها برای معرفی نخست وزیر جدید، امکان ورود به دوره خلاء سیاسی نیز وجود دارد.
کارشکنی مخالفان خارجی نیز به برنامه ریزی آنها برای نابودی نهادهای قانونی قدرت در عراق تبدیل شده است.
بازمانده های داعش برای اجرایی کردن این برنامه جایگاه خاصی برای مخالفان خارجی نظام سیاسی عراق به خصوص آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات دارند.
در همین راستا، «ثائر البیاتی» دبیرکل شورای عشایر عربی عراق از احتمال فرار 6 هزار تروریست داعشی از زندان مرکزی الناصریه در استان "ذی قار" در نتیجه ناآرامی ‌های اخیر خبر داد.
بازمانده های گروه تروریستی داعش که مسبب بخشی از خرابکاری ها و خشونت های دو ماه اخیر در عراق هستند، یکشنبه گذشته در استان دیالی عملیات تروریستی انجام دادند که در این عملیات 6 نفر از نیروهای الحشد الشعبی به شهادت رسیده و 17 نفر از آنان از جمله فرمانده تیپ 20 این نیروها نیز زخمی شدند.
این عملیات نشانه ای است مبنی بر اینکه بازمانده های داعش در عراق از هسته های بحران ساز هستند و از سوی دیگر نشانه ای است مبنی بر اینکه احتملاً تروریستهای داعشی موفق شدند با بهره گیری از ناآرامی ها و با کمک برخی عناصر داخلی از جمله حزب منحله بعث از زندان های عراق فرار کنند. 
با توجه به این شرایط، بسیج مردمی عراق روز گذشته دوم دسامبر با اعلام اینکه تروریست ‌های داعشی تحرکاتی را در استان ‌های نینوا، صلاح الدین، الانبار، دیاله، کرکوک و اطراف بغداد آغاز کرده اند، درباره خطر بازآفرینی گروه تروریستی داعش در این کشور هشدار داد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 13 آذر 1398 - 9:56:26