پاسخ به شبهه کسانی که مدعی هستند اسلام به زور شمشیر گسترش یافت

یک شنبه 16 شهریور 1399 - 17:49:29

تهران- الکوثر: استاد حوزه و پژوهشگر ارشد اسلامی به شبهه ها و ادعاهای شرق شناسانی که می گویند اسلام دین جنگ طلبان است و به زور شمشیر گسترش یافته است، پاسخ داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ الیوسفی الغروی با حضور در برنامه «عقائد الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: وقتی منصفانه و بدون پیش داوری به احکام اسلام در زمینه جنگ و جهاد و دفاع نگاه می کنیم، متوجه می شویم جنگ صرفا زمانی جایز دانسته می شود که هرگونه امکان مصالحه با طرف مقابل از بین رفته باشد. به عبارت دیگر از نظر اسلام زمانی جنگ آغاز می شود که طرف مقابل حاضر نشود راه را برای دعوت به اسلام باز کند و به نوعی «آزادی بیان» را نپذیرد و اجازه اجرای آن را ندهد.

این استاد برجسته حوزه افزود: همین مسئله موجب شده است برخی طرف ها، شبهه هایی ایجاد کنند و اسلام را به جنگ طلب بودن متهم کنند. این افراد، به نامه های پیامبر اسلام(ص) به سران حکومت های وقت اشاره می کنند که آنان را دعوت به پذیرش اسلام کرده است و می گویند منظور پیامبر این بوده که اگر اسلام نیاورید، با شما خواهیم جنگید در حالی که منظور پیامبر این بوده است که اسلام بیاورید تا از حقوقی مانند همه دیگر مسلمانان برخوردار شوید.

شیخ غروی افزود: اما در خصوص فتوحات اسلامی بعد از وفات پیامبر اسلام (ص)، ما ادعا نمی کنیم که در این فتوحات به طور کامل به احکام اسلام عمل می شد. سیره ائمه علیهم السلام نشان می دهد آنها در مجموع با فتوحات اسلامی موافق بودند ولی به این شرط که احکام اسلام در این زمینه رعایت شود. اما تاریخ نشان می دهد بسیاری از سرداران سپاه اسلام در این فتوحات، در جزئیات، طبق اسلام عمل نکردند و مرزهای انسانیت و اسلام را در برخورد با دشمنان محترم نشمردند. این افراد انسان هایی معصوم نبودند و مرتکب اشتباهاتی شدند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 5 آذر 1398 - 18:55:9