سفر مایک پنس به عراق ؛ تلاش برای مداخله جویی

یک شنبه 3 آذر 1398 - 16:44:45
سفر مایک پنس به عراق ؛ تلاش برای مداخله جویی

تهران - الکوثر : آمریکا پس ازتهاجم به عراق و اشغال آن در سال 2003 همواره تلاش کرده تا ضمن حفظ نیروها و پایگاه هایش در امور داخلی عراق نیز مداخله نماید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این رویکرد آمریکا با واکنش منفی عراقی ها مواجه شده است.   در این راستا مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه 23 نوامبر به عراق سفر کرد.

معاون ترامپ به پایگاه هوایی عین  الاسد در غرب عراق رفت که نیروهای آمریکایی در آنجا مستقر هستند. سفر او به دلایل امنیتی، از پیش اعلام نشده بود. سفر او شامل گفت‌وگوی تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق درباره ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر ، بازدید از نیروهای آمریکایی و دیدار با نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در اربیل، بود.

سفر مایک پنس به عراق که طبق رویه معمول آمریکایی ها به صورت اعلام نشده انجام شده با انتقاد مقامات و احزاب عراقی مواجه شده است . ائتلاف النصر وابسته به حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق نسبت به سفر مایک پنس به کردستان عراق بدون اینکه به بغداد سفر کند، واکنش نشان داد و تاکید کرد، بغداد پایتخت عراق است نه اربیل. 

در بیانیه ائتلاف النصر تصریح شده است : ما با موافقت دولت عراق با مقدمات این سفر که تنها محدود به پایگاه عین الاسد و اربیل بود، مخالفیم. دلیل مخالفت ما با این سفر این است که حاکمیت کشور عراق رعایت نشد. 

یکی از اقدامات غیر متعارف پنس این بود که به جای سفر به بغداد پایتخت عراق و دیدار حضوری با عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور ، از پایگاه نظامی عین الاسد با وی تلفنی در باره اوضاع داخلی عراق گفتگو کرد که این مساله انتقاد های شدیدی را برانگیخت .گویا پنس در درخواستی نامتعارف از عادل عبد المهدی خواسته بود که به پایگاه عین الاسد بیاید که البته این درخواست وی با مخالفت نخست وزیر عراق مواجه شد.

این مساله جدای از این که نشانه رویکرد مغرورانه و نگاه از بالا به پایین مقامات ارشد دولت ترامپ به مقامات دیگر کشورها است ،در عین حال نشان می دهد که آمریکایی ها خود را در نقش قیم عراق دیده و با رویکردی مداخله جویانه خود به ارائه راه کارها و توصیه ها در باره امور داخلی این کشور می پردازند .پنس گفت که با نخست‌وزیر عراق درباره ناآرامی‌های این کشور صحبت کرده و عادل عبدالمهدی او را مطمئن ساخته است که بغداد در تلاش برای"جلوگیری از خشونت" است. 

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «من از همگان در عراق درخواست دارم تا به درخواست‌های معترضان گوش دهند و اصلاحاتی که درخواست‌های آن‌ها را محقق می‌سازد، انجام دهند.» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن برای دیدار با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق عازم اربیل شد.

نیچروان بارزانی در جریان استقبال از مایک پنس گفته بود، این سفر دلیلی بر حمایت واشنگتن از عراق و اقلیم کردستان است. هر چند واشنگتن اعلام کرده بود که هدف از سفر پنس به عراق اطمینان دادن به متحدان واشنگتن در مبارزه علیه داعش است، اما به نظر می رسد سفر پنس به اربیل در شمال عراق در راستای اعلام حمایت از کردهای عراق صورت گرفته است. به ویژه اینکه پشت کردن آشکار ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به کردهای سوریه و دادن چراغ سبز به ترکیه برای تهاجم به شمال سوریه، موجب نگرانی مقامات اقلیم کردستان عراق شده است . 

مایک پنس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا او باید حس خیانتی که کردها حس می‌کنند، رفع و رجوع کند، گفت: «گمان نکنم اکنون در میان رهبری اینجا سردرگمی وجود داشته باشد که تعهد رئیس‌جمهور ترامپ به متحدین ما در عراق و همچنین به نیروهای کردی که در کنار ما جنگیده‌اند، تغییر ناپذیر است.

با این حال این اقدام پنس یعنی سفر به اربیل به جای بغداد، نشانه بی اعتنایی آمریکا به دولت مرکزی عراق و نوعی حمایت از ادعاهای جدایی طلبانه اقلیم کردستان عراق است . در واقع هدف آمریکا این است که به زعم خود دولت عراق را واشنگتن مدعی روابط گسترده آن با ایران است را تضعیف کرده و مسیر را برای تحرکات مخالفان دولت هموار نماید.

کما اینکه پنس مدعی شده که آمریکا به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد و نسبت به نفوذ همسایگان عراق ابراز نگرانی کرد.ضمن اینکه توصیه های پنس دخالت آشکار در امور داخلی عراق محسوب می شود و اقدامی بر خلاف حاکمیت و استقلال عراق است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 3 آذر 1398 - 16:1:3