ادعای گزاف آمریکا درباره قانونی بودن حضورش در میادین نفتی سوریه

یک شنبه 3 آذر 1398 - 9:51:43
ادعای گزاف آمریکا درباره قانونی بودن حضورش در میادین نفتی سوریه

تهران - الکوثر : آمریکا از سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش حضور نظامی غیر قانونی در سوریه داشته و به رغم ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اکنون با بهانه ای جدید به تمدید ماموریت نظامیان این کشور در سوریه پرداخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ترامپ با گسترش مأموریت نظامی آمریکا برای به اصطلاح حفاظت از میادین نفتی در شرق سوریه موافقت کرده است. این مساله واکنش منفی زیادی به همراه داشته است. 

در واکنش به این انتقادات ، "جیمز جفری" نماینده دولت آمریکا در امور سوریه مدعی شد که حضور نظامیان آمریکایی در میادین نفتی سوریه قانونی است. 

جفری تاکید کرد: حضور ما در میادین نفتی سوریه قانونی است. من براین باورم این اقدام مغایرتی با حقوق بین الملل ندارد. ما هیچ کار غیرقانونی انجام نداده ایم. وی برای توجیه حضور نظامی آمریکا در شرق سوریه ادعا کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه (کُردهای سوریه) این میادین نفتی را کنترل می کنند و واشنگتن هم این اقدام آنها را تسهیل می کند.

این مقام آمریکایی در عین حال برای کاهش انتقادها مدعی شد که این میادین نفتی برای مردم سوریه است.

ترامپ اوایل نوامبر 2019،  با وجود وعده خود برای خروج نظامیان کشورش از سوریه، از باقی ماندن این نیروها در میادین نفتی سوریه در شرق رود فرات خبر داد. جایی که 90 درصد از ذخایر نفتی سوریه در آنجا قرار دارد. لیندسی گراهام، سناتور تندروی آمریکایی پیشتر در پیامی در صفحه توییتر خود درخواست کرده بود از محل فروش نفت سوریه، هزینه نظامی آمریکا در این کشور تامین شود. 

ظاهرا گراهام و"جک کین" ژنرال بازنشسته آمریکایی و از تحلیلگران شبکه فاکس‌نیوز، بعد از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکا از سوریه، او را مجاب کردند شماری از این نیروها را در مناطق نفت‌خیز این کشور حفظ کند.

با این حال مقامات سوریه همواره تاکید کرده اند حضور نظامی آمریکا دراین کشور بدون مجوز دمشق است و تداوم اشغالگری آمریکا در شرق سوریه  با هدف چپاول منابع طبیعی سوریه  به ویژه نفت صورت می گیرد. 

بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که آمریکا چاه های نفت این کشور را اشغال کرده و با توجه به سکوت شورای امنیت، اقدام به سرقت اموال ملت سوریه می کند.

بر خلاف وعده های مکرر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از سوریه، اما دستگاه حاکمیتی آمریکا کاملا با این دیدگاه وی مخالف بوده و به همین دلیل فشارهای کنگره باعث شد تا ترامپ به اعزام بیش از 500 نفر از نیروهای ویژه آمریکا به شرق سوریه برای به اصطلاح حفاظت از میادین نفتی این منطقه در مقابل اقدامات احتمالی داعش رضایت دهد.

با این حال این مساله صرفا توجیهی برای تداوم حضور اشغالگرانه آمریکا در سوریه است. به گفته  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه: محافظت از چاه های نفتی سوریه در برابر گروه تروریستی داعش توجیهی برای استقرار آمریکا در سوریه است. دولت ترامپ در حالی  درصدد استفاده از منابع نفتی سوریه است که طبق قوانین بین المللی هر نوع استفاده از منابع طبیعی یک کشور مستقل بدون مجوز دولت آن کشور غیرقانونی است.

در حال حاضر امریکا نیروهای خود در مناطق نفت‌خیز استان "دیرالزور" را تقویت کرده و به سرعت در حال ساخت پایگاه های جدید در آن است. در عین حال دولت ترامپ در راستای طرح های کلان آمریکا در غرب آسیا که همواره بر تجزیه کشورهای آن تاکید دارد عملا قصد دارد تا با ایجاد یک شبه دولت کردی در شرق فرات که منبع تامین مالی آن درآمدهای نفتی خواهد بود، نه فقط زمینه تجزیه سوریه را فراهم کند، بلکه دولت این کشور را درگیر مناقشه ای داخلی کند تا بدین ترتیب سوریه را به عنوان حلقه اصلی محور مقاومت در منطقه تضعیف کند. این همان هدفی است که رژیم صهیونیستی همواره به دنبال تحقق آن است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 3 آذر 1398 - 9:19:43