گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران به شورای حکام

پنج شنبه 30 آبان 1398 - 14:34:49
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران به شورای حکام

تهران- الکوثر: مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود به شورای حکام به برخی جوانب برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به شورای حکام آژانس  اعلام کرد که در این گزارش  به نصب تعداد بیشتری از سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز اشاره شده که نه فقط برای اهداف تحقیقی و توسعه، بلکه برای ذخیره سازی اورانیوم غنی شده و از سرگیری غنی سازی اورانیوم در فردو است.

سرپرست موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود در بخش مربوط به ایران با اشاره به گزارش روز دوشنبه درباره افزایش ذخایر آب سنگین ایران به بیش از 130 تن (متریک تن)، گفت: ما به اطلاع‌رسانی به شورای حکام، طبق اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهیم.
 "کورنل فروتا" با اشاره به اینکه آژانس به راستی‌آزمایی انحراف نداشتن مواد هسته‌ای اعلامی ایران تحت توافق پادمان ادامه می‌دهد، افزود: ارزیابی‌های درباره وجود نداشتن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز ادامه دارد.
وی همچنین گفت:همانطور که در هفتم نوامبر به شورای حکام گزارش دادم، آژانس ذرات اورانیوم طبیعی را از منشأ انسانی در مکانی در ایران که به آژانس اعلام نشده بود، شناسایی کرده است.
فرتا در عین حال ادعا کرد: ما از آن زمان به تعاملات با ایران ادامه دادیم اما اطلاعات بیشتری دریافت نکرده ایم و این موضوع هنوز حل نشده باقی مانده است».
سرپرست موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه نشست در این خصوص با مقامات ایرانی خواهند داشت، گفت: «هفته آینده نشستی بین آژانس و ایران در تهران برگزار می‌شود تا درباره این موضوع بیشتر صحبت شود.
وی گفت : من از ایران می‌خواهم همکاری کامل و به‌ موقعی با آژانس، در اجرای توافق پادمان و پروتکل الحاقی داشته باشد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در مقر آژانس در وین آغاز به کار کرد.
گزارش کمیته همکاری های فنی، گزارش راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، اجرای پادمان ها در کره شمالی و همچنین اجرای توافق پادمانی "ان پی تی" در سوریه از جمله موضوع های این نشست دو روزه اعلام شده است.


پنج شنبه 30 آبان 1398 - 14:17:39