هشدار لاوروف درباره تلاش آمریکا برای تشکیل شبه دولت درشرق سوریه

چهار شنبه 22 آبان 1398 - 12:48:31
هشدار لاوروف درباره تلاش آمریکا برای تشکیل شبه دولت درشرق سوریه

تهران - الکوثر : به رغم دستور اولیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج نیروهای آمریکایی از شمال و شمال شرق سوریه، بخشی از این نیروها دوباره در شرق سوریه به بهانه حفاظت از میادین و تاسیسات نفتی در مقابل تهدیدات داعش مستقر شده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این اقدامات آمریکا ، تردیدهای زیادی درباره اهداف واقعی دولت ترامپ در سوریه به وجود آورده است. 

با توجه به تحولات اخیر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی در کنفرانس صلح پاریس از قصد آمریکا برای ایجاد یک شبه دولت کردی در منطقه شرق فرات در سوریه خبر داد و تاکید کرد آمریکایی ها برای تحقق این هدف به هر اقدامی دست می‌زنند.  

به گفته لاوروف، در همین راستا آمریکایی‌ها خواستار سرمایه‌ گذاری گسترده کشورهای حوزه خلیج (فارس) برای ایجاد "دولت خودمختار" توسط نیروهای سوریه دموکراتیک، کردها، یگان‌های مدافع خلق و دیگران هستند. آنها همچنین قصد جدا کردن این منطقه از سوریه و تسلط بر میادین نفتی آن را دارند.

این اولین بار است که روسیه به صراحت از اهداف دراز مدت آمریکا در ایجاد شبه دولت کردی شبیه اقلیم کردستان عراق در شرق سوریه سخن می گوید. ظاهرا اقدامات امریکا در این زمینه به صورت گسترده در جریان است؛ از جمله این که گزارش ها از تاسیس شش پایگاه نظامی جدید در شرق سوریه به دست نظامیان امریکایی حکایت دارد. این وضع نشان می دهد که به رغم ادعاهای مکرر ترامپ، واشنگتن هیچ قصد جدی برای ترک سوریه ندارد. 

ترامپ چندی قبل ضمن اعلام ماندن بخشی از نیروهای آمریکایی در سوریه گفت: از نظامیان خود برای اطمینان از حفاظت از میادین نفتی در شمال سوریه استفاده می‌کنیم و نفت سوریه را نگه می‌ داریم. به یاد بیاورید که ماهانه ۴۵ میلیون دلار سودآوری دارد.

این به معنای ادامه اشغالگری و حضور غیرقانونی آمریکا در بخشی از قلمروی دولت سوریه و بر خلاف اصل حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها است که قوانین بین المللی از جمله منشور ملل متحد به صراحت بر آن تاکید دارند. آمریکا از سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش، حضور نظامی غیرقانونی در سوریه دارد.

با اقدام نظامی جدید آمریکا، صدها نظامی آمریکایی درگیر حضوری پیچیده‌تر در سوریه می شوند. در حال حاضر امریکا نیروهای خود را در مناطق نفت‌خیز استان "دیرالزور" سوریه تقویت کرده و به سرعت در حال ساخت پایگاه های جدید در آن است.

از دیدگاه مسکو این اقدامات آمریکا صرفا در راستای تداوم بی ثباتی و ناامنی در سوریه است و بر روند حل و فصل سیاسی بحران در این کشور تاثیر منفی دارد. درواقع اقدامات متناقض و غیرسازنده آمریکا، اجرای سیاست عادی سازی اوضاع و احیای حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را دشوار کرده است. 

لاوروف چندی قبل در این باره گفت: آمریکا از خروج نظامیان از سوریه سخن می‌گوید، سپس اعلام می‌کند که آنها به سوریه بازگشته‌اند. بدین ترتیب اجرای یک سیاست دراز مدت برای عادی سازی اوضاع و احیای حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه کاملا دشوار است.

در کنار روسیه، مقامات سوریه نیز همواره تاکید کرده اند حضور نظامی آمریکا در آن کشور بدون مجوز دمشق است و تداوم اشغال گری آمریکا در شرق سوریه با هدف چپاول منابع طبیعی سوریه به ویژه نفت صورت می گیرد.

در عین حال دولت ترامپ در راستای طرح های کلان آمریکا درباره غرب آسیا که همواره بر تجزیه کشورهای آن تاکید دارد عملا قصد دارد تا با ایجاد شبه دولت کردی در شرق فرات نه فقط زمینه تجزیه سوریه را فراهم کند، بلکه دولت این کشور را درگیر مناقشه ای داخلی کند تا بدین ترتیب سوریه را به عنوان حلقه اصلی محور مقاومت در منطقه تضعیف کند. این همان هدفی است که رژیم صهیونیستی همواره به دنبال تحقق آن است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 22 آبان 1398 - 12:46:40