واکنش « عبدالمهدی» به دخالتهای آمریکا در عراق

چهار شنبه 22 آبان 1398 - 8:48:43
واکنش « عبدالمهدی» به دخالتهای آمریکا در عراق

تهران - الکوثر : عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق از مواضع مداخله جویانه اخیر آمریکا در خصوص اعتراضات خیابانی در عراق انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبدالمهدی سه شنبه شب در جلسه هیئت دولت عراق ، با اشاره به طرح انتقاداتی در خصوص نحوه تعامل و برخورد با تظاهرکنندگان، با قرائت فرازهای از قوانین مربوط به این امر گفت : در راستای احترام به آزادی بیان و حق برگزاری تظاهرات ، بسیاری از محدودیت هایی که قانون برای برگزاری تجمع و تظاهرات درنظر گرفته است ، اجرا نشده است.   

نخست وزیر عراق افزود، این قانون همان است که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا آن را تصویب کرده است اما برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز در عراق نه تنها با محدودیت و یا سرکوب مواجه نشده است،  بلکه از بسیاری از مقررات محدود کننده نیز چشم پوشی شده است.  

پیشتر برهم صالح رئیس جمهوری عراق هم در واکنش به بیانیه مداخله‌ جویانه آمریکا گفت،اصلاحات مورد انتظار در عراق هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.

کاخ سفید یکشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق و تدوین قانون جدید انتخابات در این کشور شد.

این موضع مداخله گر آمریکا با واکنش تعدادی از رهبران سیاسی از جمله «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق و «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر مواجه شد.

آمریکا بعد از اینکه مشاهده کرد اعتراضات اجتماعی در عراق به سمت راه حل مسالمت آمیز پیش می رود، می خواهد با این موضع ، به ادامه اعتراضات در عراق دامن بزند.

برخی از شهرهای عراق در هفته‌های اخیر شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به وضعیت نامناسب  معیشتی  و فساد اداری بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 22 آبان 1398 - 8:45:3