جریان های انحرافی و پیاده نظام در ناآرامیهای عراق

پنج شنبه 16 آبان 1398 - 14:43:59
جریان های انحرافی و پیاده نظام در ناآرامیهای عراق

تهران - الکوثر : یکی از دلایل تبدیل اعتراض های مسالمت آمیز مردم عراق به آشوب داخلی، کارکرد جریان های انحرافی و پیاده نظام های محور عربی ، عبری ، آمریکایی در جریان این اعتراض ها است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بازیگران داخلی و خارجی مخالف نظام کنونی عراق تلاش بسیاری انجام می دهند تا عراق همچنان صحنه نارضایتی، آشوب و ناامنی های گسترده باشد. جریان های انحرافی و بازمانده های حزب بعث نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند. خبرگزاری عراقی «براثا» پیش از این از رهبران حزب منحله بعث و جریان انحرافی الصرخیه به عنوان دو جریانی نام برد که در هدایت تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق به آشوب های داخلی نقش بارزی دارند. 

حزب بعث پس از سقوط نظام صدام، منحل شد و فعالیت آن در عراق غیرقانونی است، اما بازمانده های این حزب منحله همچنان در مناطق مختلف عراق فعال هستند. در جریان تظاهرات سال گذشته عراق در استان های شیعه نشین و همچنین اعتراض هایی که پیش از این در برخی مناطق سنی نشین عراق انجام شد، بازماندگان حزب منحله بعث نقش مهمی

داشته و با پرچم رژیم سابق عراق در این تظاهرات مشارکت کرده و شعار بازگشت به گذشته را سر داده اند. در تظاهرات اخیر استان های جنوبی عراق نیز بازماندگان حزب بعث با تحریف " استبداد صدامی"، تلاش بسیاری انجام داده اند تا جوانان عراقی را که مهمترین گروههای معترض هستند به نظام کنونی بدبین کرده و نظام سابق را مدینه فاضله ای برای آنها جلوه دهند. بر این اساس نیز برخی از معترضان شعار بازگشت به گذشته را سر داده اند.

جریان الصرخیه، یکی از جریان های انحرافی است که نقش برجسته ای در تغییر ماهیت اعتراض های عراق به سمت آشوب های خیابانی دارد. محمود الصرخی، رهبری این جریان را بر عهده دارد. محمود الصرخی ادعای مرجعیت دارد و شبکه عربستانی العربیه وی را «مخالف رهبری مذهبی و دینی سنتی شیعه» معرفی کرد که مقر آن در نجف است.

نیروهای الصرخی که حدود 30 هزار نفر برآورد می شوند پیش از این بارها با نیروهای امنیتی عراق درگیر شده و اخیراً نیز در حمله به کنسولگری ایران در کربلا نقش اصلی را ایفا کرده اند.

جریان انحرافی "یمانی" نیز یکی دیگر از جریان های انحرافی در تظاهرات عراق است. جریان انحرافی یمانی در اواخر سال های حاکمیت صدام به وجود آمد و تقابل با فرهنگ غالب شیعی و مراجع عظام تقلید را پیگیری

می کند و مدعی است که از سوی امام زمان (عج) ماموریت دارد. این جریان تبلیغات زیادی علیه نظام سیاسی عراق و به خصوص گروههای شیعی انجام می دهد.

در کنار این سه جریان، بازمانده های داعش نیز در عراق فعال هستند و در تظاهرات اخیر عراق نیز نقش مهمی در ایجاد آشوب های خیابانی ایفا می کنند.

این جریان ها به خصوص بازمانده های بعثی، یمانی ها و الصرخیه، به سفارت خانه های خارجی به خصوص عربستان، آمریکا، انگلیس و امارات وابسته هستند و پیاده نظام های این کشورها در عراق محسوب می شوند.

کارویژه اصلی این جریان ها، اجرای پروژه «کشتارسازی» در درون تظاهرات مردمی، تخریب حشد الشعبی و همچنین اهانت به مرجعیت است که نهایتاً نیز «سوریه سازی» عراق را پیگیری می کنند تا عراق نیز مانند سوریه درگیر جنگ داخلی شود، جنگی که ماهیت شیعی- شیعی خواهد داشت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 16 آبان 1398 - 14:40:44