تهدید آمریکا علیه روسیه و سوریه؛ بی اعتنایی واشنگتن به قوانین بین المللی

سه شنبه 7 آبان 1398 - 22:8:0
تهدید آمریکا علیه روسیه و سوریه؛ بی اعتنایی واشنگتن به قوانین بین المللی

تهران - الکوثر : آمریکا به بهانه مبارزه با داعش چند سال است که نیروهای خود را در مناطق مختلف سوریه به ویژه در شمال شرق این کشور مستقر کرده بود. به رغم اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج این نیروها، واشنگتن قصد دارد تا همچنان به بهانه های جدید، به حضور نظامی غیرقانونی خود در سوریه ادامه دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا مدعی شد حضور نظامی واشنگتن در سوریه با هدف حمایت از تاسیسات نفتی و ممانعت از دستیابی داعش به منابع مالی است. وزیر دفاع آمریکا در همین حال ادعا کرد آمریکا نقش پلیس را در منطقه غرب آسیا ایفا نمی کند. اسپر در تهدیدی کم سابقه تاکید کرد: چنانچه نظامیان روسیه و سوریه امنیت نیروهای آمریکا را در سوریه تهدید کنند ارتش این کشور با زور نظامی به آنها پاسخ خواهد داد. 

اظهارات وزیر دفاع آمریکا و تهدید کم سابقه وی علیه دولت قانونی سوریه و نیز روسیه به عنوان متحد نزدیک دمشق، اقدامی کاملا بر خلاف حقوق و موازین بین المللی است. واشنگتن نه فقط بر خلاف منشور ملل متحد به طور غیرقانونی خاک یک کشور عضو سازمان ملل متحد یعنی سوریه را اشغال کرده، بلکه خود را در نقش پلیس جهانی قلمداد و برای خود وظیفه حفاظت از میادین و تاسیسات نفتی سوریه در استان دیرالزور را معین کرده است. سئوال این است که کدام مرجع بین المللی این وظیفه را برای امریکا معین کرده است؟ آیا دولت سوریه از واشنگتن درخواست اعزام نیرو و تجهیزات نظامی کرده است یا این که آمریکا به عنوان دولت اشغالگر همچنان به اشغال اراضی سوریه آن هم به زور و تهدید دولت قانونی این کشور ادامه می دهد؟

بهانه واشنگتن در این زمینه وجود تهدید داعش است. در این زمینه وزیر دفاع آمریکا می گوید: ما با همکاری همپیمانان خود برای نابودی کامل داعش اقدام خواهیم کرد و عملیات کشتن ابوبکر بغدادی ضربه مهلکی به بقایای داعش به شمار می رود. سئوال قابل دیگر این است که اساسا کدام کشور حامی اصلی داعش بوده و سال ها در نقش پشتیبان آن ایفای نقش کرده است؟ حال آن که به اعتراف ترامپ، آمریکا در دوران زمامداری اوباما داعش را به وجود آورد. ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در ژانویه 2016 گفت: آنها (اوباما و کلینتون) افرادی غیر صادق هستند. آنها داعش را به وجود آوردند. هیلاری کلینتون به همراه اوباما داعش را به وجود آورده است.

سئوال بعدی این است که اگر واقعا آن گونه که وزیر دفاع آمریکا ادعا می کند، داعش هنوز به حیات خود ادامه می دهد، چرا ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها در اظهارات خود مدعی نابودی کامل داعش شده و حتی تصریح کرده که با توجه به این وضع، دیگر دلیلی برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی در سوریه وجود ندارد. اساسا اقدامات اخیر پنتاگون در اعزام نیروهای جدید و تجهیزات نظامی به شرق سوریه برخلاف وعده ترامپ در زمینه خروج نیروهای امریکایی از این کشور است. وزیر دفاع امریکا در توجیه این اقدام پنتاگون مدعی شده که شرایط امنیتی سوریه همچنان پیچیده است.

برخی گزارش ها حاکی از قصد پنتاگون برای اعزام 500 نظامی این کشور برای به اصطلاح حفاظت از میادین نفتی شمال شرق  سوریه است. روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: طبق این طرح ده ها تانک و خودروی زرهی نیز در منطقه مستقر خواهند شد. به نوشته وال استریت ژورنال، طرح جدید به معنای آن است که واشنگتن اهداف خود را تغییر داده و به جای مبارزه با داعشی ها توجه خود را به حفاظت از میادین نفتی معطوف کرده است و می خواهد از این موضوع به عنوان اهرم احتمالی برای تاثیر گذاری بر جریان مذاکرات آتی درباره سوریه استفاده کند. پیش تر هم روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که ترامپ مایل است دست کم 200 نفر از نیروهای ویژه آمریکایی را در شرق سوریه حفظ کند.

بدین ترتیب آمریکا حتی برخلاف وعده های صریح ترامپ درباره خروج کامل از سوریه همچنان برای تاثیرگذاری بر معادلات سیاسی و امنیتی این کشور قصد ادامه حضور در سوریه را دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 7 آبان 1398 - 18:23:2