حضور آمریکا در سوریه ... مبارزه با داعش یا سرقت نفت سوریه ؟!

سه شنبه 7 آبان 1398 - 17:2:45
حضور آمریکا در سوریه ... مبارزه با داعش یا سرقت نفت سوریه ؟!

تهران - الکوثر : مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که این کشور به دلیل محافظت از منابع نفتی سوریه در این کشور حضور دارد چرا که واشنگتن نمی خواهد این منابع بار دیگر در اختیار داعش قرار گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سوریه از سال 2011 تاکنون درگیر جنگ با تروریستهای چندملیتی است. علاوه بر این، نظام سوریه تحت شدیدترین فشارهای خارجی به خصوص از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. یکی از اصلی ترین حوزه هایی که برای اعمال فشار علیه نظام سوریه انتخاب شد، بستن منابع مالی آن به خصوص درآمدهای نفتی است. آمریکا و اتحادیه اروپا، سوریه و بخش نفت آنرا تحریم کرده اند تا دمشق از درآمدهای نفتی خود محروم شود.

بر اساس آمار وزارت نفت سوریه، میانگین تولید نفت پیش از آغاز جنگ در این کشور در سال 2011 روزانه 385 هزار بشکه بوده است که از این تعداد 150 هزار بشکه به خارج صادر و ما بقی در داخل این کشور مصرف می شد. در اثر رویکرد تحریمی آمریکا و اروپا، صنعت نفت سوریه متحمل خسارت های زیادی شد. 

مدیر برنامه ‌ریزی و همکاری ‌های بین الملل وزارت نفت و منابع معدنی سوریه اعلام کرد خسارات مستقیم و غیر مستقیم به وزارت نفت سوریه و شرکت های زیر مجموعه آن از زمان آغاز بحران ‌های داخلی از سال 2011 تا جولای 2019 میلادی به حدود 82 میلیارد دلار رسیده ‌است که شامل حدود 17 میلیارد دلار خسارات مستقیم و 65 میلیارد دلار خسارات غیر مستقیم (ناشی از دست دادن سود) است. بنابراین در گام نخست، آمریکا و اتحادیه اروپا درصدد محروم کردن نظام سوریه از درآمدهای نفتی بر آمدند.

در گام دوم که خاص دولت آمریکا است، در اختیار گرفتن منابع نفتی سوریه در دستور کار قرار گرفته است. آمریکا که صنعت نفت سوریه را تحریم کرد، قاچاق نفت این کشور به خصوص در دیرالزور را در دستور کار قرار داد. "ایگور کوناشینکوف"، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آژانس های دولتی آمریکا نفت سوریه را قاچاق کرده و ماهانه بیش از ۳۰ میلیون دلار از قاچاق نفت سوریه به دست می آورند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیراً گفت: «شمار کمی از نیروهای آمریکایی در مناطقی که نفت در آنها وجود دارد، باقی خواهند ماند تا از نفت محافظت کنند.» ترامپ همچنین افزود: «در آینده تصمیم می ‌گیریم که با نفت سوریه چه کار کنیم.»

اگرچه ترامپ مدعی شد محاظت از نفت سوریه را با هدف قرار نگرفتن آن در اختیار داعش انجام می دهد، اما "بنجامین هارت" در مقاله‌ ای برای مجله نیویورک نوشت: «اولین اولویت سیاست دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در سوریه مصادره و تصرف منابع نفتی این کشور عربی است.»

این اظهارنظر ترامپ که سیاست آمریکا در قبال نفت سوریه است، در حالی است که منابع نفتی سوریه به این کشور تعلق دارد و واشنگتن نمی تواند درباره آن تصمیم بگیرد. بر این اساس، "ایگور کوناشینکوف"، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «آنچه اکنون واشنگتن در سوریه انجام می ‌دهد، کنترل مستقیم بر میادین نفتی شرق سوریه است که طبق اصل بین ‌المللی اکنون فعالیت راهزنان را انجام می ‌دهند و این فعالیت غیر قانونی و مغایر با قوانین بین ‌المللی است.»

در واقع، آمریکا که سوریه را از درآمدهای نفتی خود محروم کرده، اکنون با قاچاق نفت این کشور، نقش راهزن بین المللی را ایفا می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 7 آبان 1398 - 16:56:15