فتنه عربی ، عبری و آمریکایی در ناآرامی های لبنان و عراق

سه شنبه 7 آبان 1398 - 15:53:32
فتنه عربی ، عبری و آمریکایی در ناآرامی های لبنان و عراق

تهران - الکوثر : با وجود اینکه دولت های عراق و لبنان بسته های رفاهی برای کاهش مشکلات معیشتی مردم ارائه داده و بر لزوم پیگیری مطالبه های مردم تاکید دارند ، اما اعتراض ها و ناامنی ها در این دو کشور به خصوص در عراق همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بدون شک ، مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم عراق و لبنان واقعی است. بیکاری ، تورم ، فقر و کیفیت نامناسب زندگی در لبنان و عراق به معضلی مهم برای مردم تبدیل شد، در حالی که به طور همزمان فساد در این کشورها روند افزایشی آشکاری دارد. 
این شرایط در هر کشوری بستر تظاهرات ضد دولتی را فراهم می کند، کما اینکه جنبش جلیقه زردها در اعتراض به مشکلات اقتصادی اکتبر ۲۰۱۸ در فرانسه آغاز شد و در طول یک سال گذشته ادامه داشته و چندین کشور اروپایی را نیز فرا گرفت.
آنچه در تحولات لبنان و به ویژه عراق غیرعادی است، فرصت ندادن به دولت و میزان گسترده خشونت است ، به نحوی که در تظاهرات روز جمعه گذشته عراق بیش از ۳۰ نفر کشته و بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر نیز زخمی شدند.
واقعیت این است که یکی از مهمترین دلایل تداوم اعتراض ها در لبنان و سطح بالای خشونت در تحولات عراق، منافع بازیگران خارجی در شکل گیری این وضعیت است.
تحولات منطقه غرب آسیا در راستای منافع عربستان،آمریکا و رژیم صهیونیستی پیش نمی‌رود.عربستان در جنگ علیه یمن با شکست مواجه و در باتلاق یمن گرفتار شده است. سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا نتیجه مورد نظر را برای واشنگتن در پی نداشته و جمهوری اسلامی ایران به مذاکره تحت فشار با واشنگتن تن نداده است.
رژیم صهیونیستی با بحران سیاسی کم سابقه ای مواجه شده و بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه ناکام بوده و مشخص نیست بنی گانتس بتواند کابینه جدید را تشکیل دهد.
در چنین شرایطی ، آشوب در محور مقاومت سبب ممانعت از تقویت موقعیت این محور در منطقه و ایجاد فرصت برای عربستان و اسرائیل جهت کاستن از مشکلات شان می شود.
طی روزهای اخیر شواهد و اسناد متعددی از سوی رسانه ها درباره دست داشتن عربستان ، امارات و آمریکا در ناآرامی های لبنان و عراق منتشر شد.
وبگاه لبنانی "العهد"، سفارت های عربستان و امارات در بیروت را از حامیان اصلی تداوم اعتراض ها در لبنان معرفی کرد و نوشت:" این سفارتخانه ها علاوه بر پرداخت روزانه ۱۰۰ دلار به هر معترض ، برای آنها غذای گرم ، چادر و دیگر امکانات تهیه می کنند." عربستان و امارات در انتخابات پارلمانی مه ۲۰۱۸ لبنان نیز ضمن حمایت مالی از مخالفان حزب الله ، هزینه های زیادی نیز برای تخریب ائتلاف مقاومت انجام داده بودند، اما پیروزی قاطع ائتلاف مقاومت شکست آشکار ریاض و ابوظبی را رقم زد.
سفارت آمریکا در عراق نقش آشکاری در ناآرامی های این کشور ایفا می کند. روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی از نقش سفارت آمریکا در شکل دادن به تشکیلات سرّی تظاهرات اکتبر خبر داد. در همین حال ، آمریکا ۱۶ سال است که در عراق حضور دارد و دهها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی این کشور را غارت کرده است و نقش مهمی در افزایش نارضایتی مردم این کشور دارد.
علاوه بر این ، شبکه آمریکایی الحره در جریان تظاهرات اخیر عراق با پخش تصاویر جعلی و بزرگنمایی رسانه ای نقش مهمی در تحریک مردم به درگیری با نیروهای امنیتی و شکل گیری خشونت های خیابانی ایفا می کند.
نکته پایانی اینکه ، دولت های عراق و لبنان باید عزم جدی برای رسیدگی به مشکلات مردم داشته باشند ، اما مردم این کشورها نیز نباید در دام فتنه عربی ، عبری و آمریکایی گرفتار شوند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 7 آبان 1398 - 13:36:37