اسپوتنیک ، صحت اظهارات ترامپ را در ماجرای کشته شدن البغدادی زیر سوال برد

سه شنبه 7 آبان 1398 - 15:24:19
اسپوتنیک ، صحت اظهارات ترامپ را در ماجرای کشته شدن البغدادی زیر سوال برد

تهران - الکوثر : خبرگزاری اسپوتنیک روسیه ، روایت دونالد ترامپ درباره نحوه و محل کشته شدن سرکرده داعش را زیر سوال برد و افزود ابهامات زیادی درباره صحبت و سقم آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی درباره کشته شدن ابوبکر البغدادی نوشت: در یک سخنرانی غیرمعمول، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در عملیات شنبه شب نیروهای ویژه این کشور، حرف های زیادی برای گفتن داشت.
در حالی که برای شناسایی سرکرده داعش از جسد وی آزمایش دی ان ای گرفته می شود، به طور کلی همچنان ابهاماتی درباره این عملیات و محل حضور البغدادی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
دونالد ترامپ پس از آنکه صبح یکشنبه تمام وقت خود را در زمین گلف سپری کرد، بعد از ظهر همان روز به کاخ سفید بازگشت و پیش از آنکه درباره عملیات نظامی آمریکا و کشته شدن البغدادی برای مردم این کشور سخنرانی کند، با افرادی که در اتاق حضور داشتند عکس گرفت.
مارک اسلبودا تحلیلگر مسائل امنیتی و امور بین الملل روز دوشنبه با رادیو اسپوتنیک گفتگو کرد تا روایت ترامپ را از کشته شدن سرکرده داعش موشکافی کند و به جزئیات عملیات نیروهای ویژه آمریکا بپردازد.
وی گفت بدیهی است که ترامپ به دنبال چند مرتبه وعده عقب نشینی برای خارج ساختن نیروهای آمریکایی از سوریه، قصد دارد بر نفت سوریه تسلط پیدا کند. ترامپ اکنون قصد دارد کنترل نفت سوریه را در اختیار داشته باشد و وزارت دفاع روسیه، آمریکا را به قاچاق نفت سوریه متهم کرده است.
ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اشاره به تصاویر ماهواره ای که روز شنبه این وزارتخانه منتشر کرد، واشنگتن را به دزدی نفت سوریه متهم کرد و گفت نفت در سوریه استخراج و سپس به خارج از این کشور منتقل می شود.
اسلبودا به موارد جالبی درباره عملیات شنبه شب اشاره کرد و گفت البغدادی در استان ادلب کشته شد که در شمال غرب سوریه واقع شده است - منطقه ای که حتی به اذعان رسانه های غرب تقریبا در کنترل کامل القاعده قرار دارد؛ گروهی که دشمن داعش است.
وی افزود : "تعجب آور است که البغدادی به ادلب فرار کند ؛ استانی که اکنون در کنترل دشمنان او قرار دارد. علاوه بر این ، سرکرده داعش درست در پنج مایلی مرز سوریه با ترکیه کشته شده است که رسیدن به این منطقه مستلزم عبور بغدادی از بسیاری از مناطق تحت نفوذ دشمن بود همچون منطقه تحت کنترل کردها ، آمریکایی ها ، شبه نظامیان مورد حمایت ترکیه و نیز دولت سوریه و روسیه. یا اینکه با توجه به مرزهای کوهستانی و قابل نفوذی که ترکیه با ادلب دارد، البغدادی ممکن است با اتوبوس وارد ترکیه شده و سپس از آن طریق بازگشته باشد."
وی در ادامه خاطر نشان کرد می توان اینطور فرض کرد که واشنگتن به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعتماد نکرد و این عملیات نظامی به جای ترکیه متحد آمریکا در ناتو، از اربیل عراق انجام شد که نیروهای آمریکایی را مجبور به عبور از بسیاری از مناطق دشمن و حریم هوایی سوریه کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 7 آبان 1398 - 13:25:28