ابوبکر البغدادی، داعش و آشوب در خاورمیانه

سه شنبه 7 آبان 1398 - 9:35:46
ابوبکر البغدادی، داعش و آشوب در خاورمیانه

تهران - الکوثر : ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش سرانجام به هلاکت رسید و «عبدالله قرداش» به عنوان سرکرده جدید این گروه تروریستی منصوب شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، درباره داعش و ابوبکر البغدادی می توان از زوایای مختلف از جمله چگونگی ایجاد شدن و به خصوص نقش آمریکا در ایجاد آن مطالب زیادی نوشت، اما یکی از مهمترین سوال ها این است که ظهور داعش و البغدادی چه پیامدهایی برای منطقه غرب آسیا داشته است؟ 

می توان مهمترین پیامد ظهور البغدادی را برای منطقه غرب آسیا، شکل دادن به یک فاجعه انسانی در کشورهای تحت اشغال داعش عنوان کرد. ابوبکر البغدادی ژوئن 2014 در موصل خود را خلیفه داعش خواند و مدعی شد در صدد ایجاد خلافت اسلامی است. داعش و البغدادی کمتر از 4 سال در عراق حضور داشتند، اما فاجعه انسانی در این کشور رقم زدند که کمتر مانند آن دیده شد. قتل عام «اسپایکر» در ژوئن 2014 از جمله این جنایت ها است. در این جنایت 1700 دانشجوی شیعه غیرمسلح در پایگاه هوایی اسپایکر قتل عام و در گور جمعی دفن شدند. علاوه بر این، تروریستهای داعش از غیرنظامیان به خصوص زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده کردند.

زنان زیادی را ربوده و آنها را به عنوان برده فروختند. زنده زنده سوزاندن و سر بریدن ها در ملاء عام و به شکل فجیع از دیگر جنایت های غیرانسانی داعش در عراق بود. فجایع داعش موجب شد بخش زیادی از شهروندان عراقی به خصوص ایزدی ها از ترس داعش به کوهها پناه ببرند و شمار زیادی از آنها در اثر گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست دهند.

داعش تحت رهبری البغدادی کانون خانواده را در استان های تحت کنترل خود در عراق از بین برد، جنایتی که آثار درازمدتی برای عراقی ها خواهد داشت. اگرچه داعش و البغدادی از بین رفته اند، اما تفکر داعشی و بازمانده های داعشی همچنان در بخش هایی از عراق وجود دارد که در ناآرامی های اخیر این کشور نیز گزارش هایی در این خصوص منتشر شد.

دومین پیامد ظهور البغدادی و داعش، از بین رفتن سامان اجتماعی در کشورهایی است که داعش در آنجا حضور پیدا کرد. تروریستهای داعش به خصوص در عراق و سوریه زیرساخت های اجتماعی از جمله منازل مسکونی، مدارس، مراکز درمانی، جاده ها و بخش کشاورزی را به شدت تخریب کرده و اساس زندگی را در این کشورها از بین بردند. این جنایت ها سبب شد که به خصوص کشورهایی نظیر عراق و سوریه دهها سال «پسرفت» داشته باشند. بدون شک یکی از دلایل ضعف و نامطلوب بودن خدمات اجتماعی در عراق که یکی از علل ناآرامی های اخیر است، مربوط به جنایت های 4 ساله داعش در این کشور است.

سومین پیامد ظهور البغدادی و داعش در منطقه غرب آسیا، تضعیف دولت مرکزی در کشورهایی است که داعش در آنجا ورود کرد. سید جواد صالحی، استاد دانشگاه و پژوهشگر غرب آسیا معتقد است داعش با جنایت هایی که مرتکب شد زمینه تضعیف دولتهای مرکزی را فراهم کرده است. داعش به سرکردگی ابوبکر البغدادی با اشغال جغرافیا و جنایت هایی که در حوزه انسانی و اجتماعی مرتکب شد، به اولویت نخست دولت ها برای مبارزه تبدیل شد. مبارزه با تروریسم داعشی توان زیادی از دولت های منطقه غرب آسیا به خصوص عراق و سوریه گرفته و به نوعی سبب بسیج امکانات برای مبارزه با این گروه تروریستی و حفظ تمامیت ارضی شد.

نکته پایانی اینکه، اگر چه دونالد ترامپ فاتحانه از هلاکت ابوبکر البغدادی خبر داد، اما داعش به سرکردگی البغدادی منطقه غرب آسیا را گرفتار آشوب های بیشتری کرد و کارکرد خود را برای منافع آمریکا و متحدانش انجام داد و مرگ البغدادی نیز نقطه عطفی برای منطقه غرب آسیا محسوب نمی شود بلکه تنها دوره جدیدی از حیات گروه تروریستی داعش خواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 7 آبان 1398 - 8:31:17