برگزاری دور جدید مذاکرات بین افغانی با میزبانی چین

چهار شنبه 1 آبان 1398 - 10:21:24
برگزاری دور جدید مذاکرات بین افغانی با میزبانی چین

تهران- الکوثر: پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات میان نمایندگان طالبان افغانستان و آمریکا در خصوص مساله خروج نظامیان آمریکایی، این بار چین در تلاش برای پایان دادن به سالها جنگ در افغانستان مذاکراتی را میان طرفهای مخالف در این کشور تدارک دیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  چین که دارای مرز مشترک کوچکی با افغانستان است حامی تلاشها برای برقراری صلح در افغانستان بوده و ماه گذشته میلادی یک هیات از نمایندگان طالبان به پکن سفر کرده و مذاکراتی را با مقامهای دولتی این کشور داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در پستی در توئیتر عنوان کرد: چین هیات نمایندگی طالبان را برای شرکت در یک مذاکرات بین افغانی دعوت کرده است.

این به اصطلاح مذاکرات بین افغانی قرار است به هدف برقراری آشتی میان طرفهای مخالف در افغانستان برگزار شود و به عنوان یک فرآیند موازی با مذاکرات بین طالبان و آمریکا در نظر گرفته شده است.

ماه گذشته میلادی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مذاکرات کشورش با طالبان که قرار بود باعث خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در ازای یک سری تضمینهای امنیتی طالبان شود را در پی انفجاری در شهر کابل که 12 تن از جمله یک سرباز آمریکایی را کشت به حال تعلیق در آورد.

آمریکا امیدوار بود هر گونه توافقش با طالبان راه را برای آتش‌بس در افغانستان و مذاکرات این شبه نظامیان با دولت این کشور بر سر اشتراک قدرت هموار کند.

با این حال طالبان تا کنون از مذاکره با دولت افغانستان خودداری کرده هر چند که چند مقام دولتی این کشور در موقعیتهایی به صورت خصوصی در روند گفت‌وگوی بین افغانی شرکت کرده‌اند.

شاهین خاطر نشان کرد، مذاکرات در چین نیز قرار است بر همین مبنا برگزار شود.

او تصریح کرد: همه شرکت‌کنندگان در این مذاکرات به صورت شخصی حضور خواهند داشت و نظرات شخصی خود را در خصوص حل مساله افغانستان مطرح خواهند کرد.

او تاریخ دقیق این مذاکرات را مشخص نکرده و چین نیز تا کنون در این مورد اطلاعاتی نداده است.

ادریس زمان، معاون وزیر امور خارجه افغانستان گفت، دولت این کشور از برنامه چین برای میزبانی از این مذاکرات اطلاع دارد در حال حاضر قصد اظهارنظر در مورد آن را ندارد.

یک سخنگوی حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان نیز که در ماه فوریه در یک دور مذاکرات بین افغانی در روسیه شرکت کرده بود گفت، از برنامه‌های چین برای اجرای این مذاکرات مطلع بوده و اگر کرزای به این مذاکرات دعوت شود در آن شرکت خواهد کرد.


چهار شنبه 1 آبان 1398 - 10:21:6

دسته بندی :