پیروزی یک چهره مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری تونس

دو شنبه 22 مهر 1398 - 19:59:19
پیروزی یک چهره مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری تونس

تهران - الکوثر : هیئت عالی مستقل انتخابات تونس ، پیروزی قیس سعید در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد. قیس سعید در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس 72 درصد آرا و نبیل القروی نیز 27 درصد آرا را کسب کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس، "قیس سعید" نامزد مستقل و "نبیل القروی" از حزب قلب تونس که در دور نخست بیشترین آرا را کسب کرده بودند، به رقابت پرداختند. 

سعید در حالی در این انتخابات پیروز شد که از اتحاد با هر حزب سیاسی در طول مبارزات انتخاباتی خودداری کرد و کمک هزینه انتخاباتی دولت برای نامزدها را نیز رد کرد. با این حال وی از حمایت حزب "النهضه" تونس که در انتخابات ریاست جمهوری نامزدی معرفی نکرده بود، برخوردار است.

این حزب که در انتخابات پارلمانی هفته گذشته توانست بیشترین کرسی را کسب کند، از طرفدارانش خواسته بود به قیس سعید رای دهند.

«عماد الخمیری» سخنگوی حزب النهضه تونس قبل از انتخابات به طور رسمی اعلام کرد: این حزب از همه طرفداران خود می‌خواهد تا به «قیس سعید» رأی دهند و پس از انتخابات نیز تلاش خواهد کرد تا خواسته‌های مردم در انتخابات محقق شود. 

"سعید" یک حقوقدان بازنشسته است که بر استقلال دستگاه قضایی و منع دخالت احزاب در آن و ضرورت اجرای قانون برای همه تأکید دارد. وی همچنین یکی از مهمترین اولویت های خود را مبارزه با فساد اعلام کرده و آن را باعث تشدید فقر و بی‌عدالتی اجتماعی دانسته است. مساله فساد اکنون یکی معضلات جدی در این کشور است؛ به طوری که برخی صاحب نظران تونس معتقدند پدیده فساد در این کشور بعد از جنبش مردمی سال 2011 تشدید هم شده است.

"شکری بن عیسی" پژوهشگر و کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص گفت: ضعف احزاب و نبود دموکراسی و شفافیت در آنها باعث نگرانی می شود؛ به ویژه این که هیچ تضمینی در خصوص صحت مراودات مالی دولتی و نبود اموال فاسد داخلی یا خارجی در آنها وجود ندارد. 

تلاش برخی کشورهای عربی منطقه برای مداخله در امور داخلی تونس، مساله دیگری است که نگرانی های زیادی را در این کشور ایجاد کرده است؛ به طوری که "حمادی الجبالی" نخست وزیر سابق تونس گفت: امارات با تحمیل خواسته های خود و با پول و رسانه، حاکمیت ملی تونس را نقض می کند.

در این راستا "قیس سعید" رییس جمهوری منتخب تونس در نخستین اظهار نظر بعد از پیروزی در انتخابات در جمع هوادارانش ضمن تاکید بر این که برنامه اش مبتنی بر احترام به آزادی است، گفت: دوره قیمومیت بر تونس پایان یافته است.

رییس جمهوری منتخب تونس در زمینه سیاست خارجی همچنین بر اولویت مساله فلسطین تأکید کرده و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را «خیانتی بزرگ» خوانده است. قیس سعید در سخنرانی پس از پیروزی اش نیز بر این رویکرد تاکید کرد و گفت که از موضوعات عادلانه و در صدر آنها آرمان فلسطین حمایت می‌کند و باید بندی در قانون اساسی تونس مبنی بر جرم بودن عادی‌سازی روابط با اسرائیل گنجانده شود.

تونس تنها کشوری است که در پی جنبش مردمی سال 2011، از  نظام تک‌حزبی اقتدارگرا به نظام سیاسی دموکراتیک تبدیل شد. اکنون به نظر می رسد دوره حیات سیاسی جدیدی در این کشور شروع شده است؛ به ویژه همراهی حزب النهضه، که اکثریت پارلمان را در دست دارد، با رییس جمهوری جدید این کشور می تواند گامی در نهادینه شدن روند دموکراسی در این کشور شود. 

اکنون بایستی منتظر نتایج تحولات انتخاباتی جدید تونس در اوضاع داخلی و سیاست خارجی این کشور به ویژه درباره فلسطین و مسائل مربوط به آن بود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 22 مهر 1398 - 17:57:24