مخالفت ترکیه با پیشنهاد مذاکره با کردهای سوریه

دو شنبه 22 مهر 1398 - 11:23:8
مخالفت ترکیه با پیشنهاد مذاکره با کردهای سوریه

تهران - الکوثر : "مولود چاووش‌ اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه درپاسخ به پیشنهاد میانجی گری آمریکا برای توقف عملیات این کشور در خاک سوریه ، گفت تنها درصورتی که تسلیحات خود را زمین بگذارند ، ترکیه با تروریست‌ها مذاکره می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، درحالی که ، سایه جنگ تحمیلی ترکیه بر سر میلیون ها تن ازاتباع کرد سوریه گسترده شده است ، دولت آنکارا امکان مذاکره با کردهای سوری را غیرممکن می داند. 

درپی آغاز عملیات ارتش ترکیه درشمال سوریه، "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا، ابراز امیدواری کرده بود، بتواند میان کردها و دولت آنکارا وساطت کند تا عملیات ترکیه درشمال سوریه پایان یابد. امیدواری رئیس جمهوری آمریکا برای پایان عملیات ارتش ترکیه درحالی ابراز شد که ، برغم رابطه بسیار نزدیک نظامیان آمریکایی با شبه نظامیان کرد مقیم سوریه، مقام های کاخ سفید در موضعگیری متناقض و مشکوک ، اعلام کرده بودند، نیروهای آمریکایی نه ازعملیات ترکیه علیه کردهای سوریه حمایت و نه درآن مشارکت یا مداخله می‌کنند.

دونالد ترامپ اخیرا نیز درپاسخ به سوالی درباره وحدت کردهای سوریه با آمریکا درجریان مقابله با تروریست های داعشی، گفته بود:« کردهای سوریه به ازای هرمساعدتی با ارتش آمریکا ، مزد و پاداش خود را دریافت کرده اند.»   

با این اظهارات، رئیس جمهوری آمریکا متحدین سابق خود یعنی شبه نظامیان کرد سوریه را تا حد مزدور و مواجب بگیر ارتش آمریکا تنزل داد. 

با توجه به جنگ دولت اردوغان با نیروهای حزب کارگردان کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در اراضی عراق، ازهم اکنون قابل پیش بینی است که، نظامیان ترک عملیاتی نیز علیه کردهای مقیم عراق را در دستورکار قرار دهند.

این درحالی است که، سیاستمداران ترک، رهبران احزاب مخالف و بسیاری ازکارشناسان این کشور پیش ازاین ، بارها ازدولت آنکارا خواسته اند به منظور جبران اشتباهات سیاست خارجی ترکیه طی هشت سال گذشته و به منظور پایان دادن به جنگ و درگیری درشمال سوریه، ازگفتگو با دولت قانونی "بشاراسد" رئیس جمهوری سوریه و کردهای این کشور استقبال استقبال کند.  

درهمین ارتباط ، "مراد نازلی" محقق و کارشناس برجسته ترکیه درگفتگوی تلفنی با رادیو ترکی استانبولی برون مرزی ایران، گفت:« دولت آنکارا سال هاست که برسیاست اشتباه خود علیه دولت و مردم سوریه پافشاری می کند. در حقیقت آنکارا به جای صرف هزینه های سنگین برای انجام عملیات نظامی درخاک سوریه، باید روابط خود را با دولت دمشق ترمیم کند، چرا که ترمیم این روابط، به سود طرفین و ملت های دو کشور مسلمان است.» 

با توجه به وضعیت اقتصادی جاری ترکیه، صرف هزینه های ارتش برای انجام عملیات نظامی درسوریه ، عراق، غرب آسیا و شمال آفریقا و حتی بخشی ازاروپا توسط دولت آنکارا بعید به نظر می رسد. این احتمال را نباید نادیده گرفت که، ارتش ترکیه هزینه های انجام این عملیات را ازکشور ثالثی دریافت می کند. 

به هرحال، باید گفت: خواسته های سیاستمداران خارج ازدولت ترکیه منطقی به نظر می رسد، اما تجربه سال های اخیر این حقیقت را اثبات کرده است که ، دولت اردوغان درزمینه گفتگو با مخالفان به شدت ناتوان است. به عنوان مثال، درجریان حل مسائل و مشکلات کردها درگفتگوهای صلح تا پیش ازسال 2015 میلادی، به بهانه یک انفجاردر"سوروچ" - که عوامل آن هیچگاه مشخص و معرفی نشدند- این مذاکرات طولانی مدت، به شکست انجامید. این درحالی بود که، روند صلح ترکیه با کردهای این کشور درآستانه حل و فصل نهایی بود.

به همین دلیل، بسیاری ازکارشناسان انفجار در سوروچ را عمدی تلقی کرده اند تا به روند صلح ترکیه با کردها آسیب وارد شود. مقام های آنکارا نشان داده اند که ازحل مسالمت آمیز مشکلات داخلی و منطقه ای ترکیه عاجزند. به همین دلیل است که، برای تنبیه یک جریان شبه نظامی کوچک شبه نظامی نظیر پ. ک. ک.، ازارتش با تمامی امکانات پیشرفته نظامی استفاده می کنند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 22 مهر 1398 - 11:14:38