بیانیه ترامپ درباره عملیات نظامی ترکیه درشمال سوریه؛ دو گانگی درحرف و عمل

پنج شنبه 18 مهر 1398 - 12:38:11
بیانیه ترامپ درباره عملیات نظامی ترکیه درشمال سوریه؛ دو گانگی درحرف و عمل

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فرمان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را در دسامبر 2018 صادر کرد ، اما به دلیل مخالفتهای داخلی ناچار شد تا این مساله را به تاخیر بیاندازد. با این حال تهدید ترکیه به حمله به مناطق کرد نشین شمال سوریه ، موجب شد تا وی فرمان خروج نیروهای آمریکایی را صادر کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با آغاز حمله ترکیه به شمال سوریه از روز چهارشنبه ، ترامپ ناچار شده تا دراین باره واکنش نشان دهد. رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل تصمیم خود برای خروج از شمال سوریه در آستانه عملیات نظامی ترکیه در این منطقه با انتقاد‌های شدیدی از داخل و خارج مواجه شده است، درباره این عملیات بیانیه ای صادر کرد. 

ترامپ دراین بیانیه تصریح کرد: «ترکیه یک کشور عضو ناتو، امروز صبح (به وقت واشنگتن) به سوریه تجاوز کرد. ایالات متحده از این حمله حمایت نمی‌کند و این موضوع را به وضوح به ترکیه گفته است که این عملیات، ایده بدی است». ترامپ در حالی بر عدم تایید عملیات ترکیه در سوریه تاکید کرده که کمتر از سه روز از تماس تلفنی اردوغان با وی و فرمان رئیس‌جمهور آمریکا به خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، عملیات نظامی آنکارا آغاز شده است. 

رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه تازه خود درباره عملیات آنکارا بر خروج همه نظامیان آمریکایی از منطقه مورد حمله ترکیه تاکید و اعلام کرد: «هیچ سرباز آمریکایی در این منطقه حضور ندارد».ترامپ مدعی شد: «من از روز اول ورودم به صحنه سیاسی این موضوع را صراحتا گفتم که من خواهان جنگیدن در این جنگ‌های بی پایان و بی‌معنی نیستم به ویژه آن جنگ‌هایی که به نفع ایالات متحده نیستند».

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، ترکیه متعهد به حفاظت از غیرنظامیان و اقلیت‌های مذهبی شامل مسیحیان شده و همچنین اطمینان داده که هیچ بحران انسانی در نتیجه عملیاتش در شمال سوریه ایجاد نمی‌شود و واشنگتن پیگیر اجرای این تعهد توسط ترکیه خواهد بود.

با این حال ترامپ به دلیل عدم ممانعت از تهاجم ترکیه که از روز چهارشنبه در شمال شرق سوریه علیه یگان‌های مدافع خلق کرد آغاز شده، مورد انتقادات شدیدی از سوی قانونگذاران ارشد جمهوری خواه و دموکرات قرار گرفته است چرا که این یگان‌ها بزرگترین هم پیمان آمریکا درعملیات مبارزه با داعش محسوب می‌شدند.

بیانیه ترامپ یک بار دیگر دو گانگی موضع آمریکا در قبال ادعاهای خود در زمینه حمایت از کردهای هم پیمان واشنگتن در جنگ علیه داعش را نشان می دهد.ترامپ از یک سو ظاهرا نارضایتی خود از تهاجم ترکیه به شمال سوریه را نشان داده و مدعی است که این عملیات ایده بدی است .

اما درعمل راه را برای آنکارا برای انجام این عملیات با دستور خروج نیروهای آمریکایی از مناطق مورد حمله ترکیه و عدم مقابله با این تهاجم ،  باز کرده است. بدین ترتیب مشخص می شود که ترامپ نگاه کاملا ابزاری به متحدان منطقه ای خود داشته و صرفا تا زمانی با آنها همراهی می کند که در راستای منافع واشنگتن باشد و هنگامی که پای منافع مهمتر مانند حفظ هم پیمانی با ترکیه به عنوان عضو ناتو مطرح می شود، دولت ترامپ به راحتی متحدان کم اهمیت تر یعنی کردهای سوریه را فدا می کند.

البته ترامپ با توجه به افزایش انتقادها بار دیگر از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه دفاع کرده است .ترامپ روز چهارشنبه در حساب توئیترش مدعی شد: «ایالات متحده هشت هزار میلیارد دلار برای جنگ و حفظ امنیت غرب آسیا هزینه کرده است. هزاران سرباز ما کشته شده‌اند یا به شدت آسیب دیده‌اند ... رفتن به خاورمیانه، بدترین تصمیم‌گیری بوده که آمریکا انجام داده است...»

بدین ترتیب رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده تا به نحوی بدعهدی و اعتماد ناپذیری آمریکا حتی در قبال متحدانش را توجیه کند .اما این توجیهات هیچ کس حتی هواداران داخلی وی را نیز قانع نکرده است. کما اینکه سناتور "لیندسی گراهام" به شدت به موضع وی در خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و "رها کردن کُرد‌های همپیمان آمریکا" تاخته است. 

گراهام در مصاحبه ای گفت: ما در کنگره به ترکیه چراغ سبز نشان نمی‌دهیم و کردها را رها نخواهیم کرد. اگر رئیس‌جمهور ترامپ این کار را می‌کند، ما نخواهیم کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 18 مهر 1398 - 11:56:15