حملات نظامی به عمق خاک سعودی ، مصداق حق دفاع مشروع یمنی ها

پنج شنبه 18 مهر 1398 - 10:49:27
حملات نظامی به عمق خاک سعودی ، مصداق حق دفاع مشروع یمنی ها

تهران - الکوثر : «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با بیان اینکه تلفات دشمن در دو ماه اوت و سپتامبر به هزار کشته و تعداد اسیران آن به دو هزار نفر رسید، تاکید کرد حق مشروع ماست که در پاسخ به جنایت ها علیه یمن اقدام های لازم از جمله حمله های نظامی به عمق خاک دشمن را اجرا کنیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ماده 51 منشور ملل متحد عنوان می کند:"در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین ‌المللی به عمل آورد هیچیک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود خواه فردی یا دسته جمعی لطمه ‌ای وارد نخواهد کرد..." 
مطابق این ماده از منشور ملل متحد، دفاع مشروع شروطی دارد که وقوع حمله مسلحانه و اقدام نکردن شورای امنیت از جمله این شروط است. 
عربستان سعودی از مارس 2015 حمله به یمن را به همراه برخی کشورهای دیگر و در قالب یک ائتلاف آغاز کرد. جنگ یکی از مصادیق حمله مسلحانه است، به خصوص جنگی که خسارت های انسانی و غیرانسانی شدیدی دارد.
مرکز نجات کودکان در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد در چهار سال و نیم گذشته بیش از 85 هزار کودک تحت تاثیر جنگ و در اثر سوء تغذیه و بیماری جان خود را از دست داده اند. 19.7 میلیون یمنی شامل 10.2 میلیون کودک به مراقبت های بهداشتی دسترسی ندارند و بیش از 7.5 میلیون نفر نیز به کمک های غذایی فوری نیاز دارند.
این وضعیت سبب شد که نهادهای مختلف و شخصیت های متعدد بین المللی از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بارها اعلام کنند که فاجعه انسانی در یمن بزرگترین فاجعه انسانی جهانی در دهه های اخیر است.
با وجود اینکه، در جنگ عربستان سعودی علیه یمن جنایت هایی نظیر جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، نسل کشی و جنایت علیه صلح که در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری آمده، به وقوع پیوسته است، اما شورای امنیت به عنوان مهمترین رکن سازمان ملل متحد که وظیفه تامین و حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد، هیچ اقدامی برای متوقف کردن این جنگ نامتقارن انجام نداد.
در واقع، برخی از اعضای شورای امنیت به خصوص آمریکا از جنگ عربستان علیه یمن حمایت نیز کرده اند که برخی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز به این موضوع اذعان کرده اند. مجلس نمایندگان آمریکا جولای گذشته با 240 رای موافق و 185 رای مخالف طرحی را تصویب کرد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌ جمهوری این کشور را به اتمام حمایت نظامی از عملیات ‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن ملزم می کند طرحی که از سوی ترامپ نیز وتو شد و حمایت از ائتلاف سعودی همچنان ادامه دارد.
در چنین وضعیتی، ارتش و کمیته های مردمی یمن به این جمع بندی رسید که از یک سو امیدی به شورای امنیت برای پایان دادن به این جنگ نیست و از سوی دیگر مطابق ماده 51 منشور ملل متحد حق دفاع مشروع از خود در مقابل حمله مسلحانه عربستان سعودی دارد.

حملات دو ماه اخیر ارتش و کمیته های مردمی یمن علیه عربستان از جمله حمله 14 سپتامبر به تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص و عملیات "نصر من الله" را باید از مصادیق حق دفاع مشروع یمنی ها عنوان کرد که مورد تاکید یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز قرار گرفته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 18 مهر 1398 - 10:43:25