هشدار ترکیه درباره پایان همکاری با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه

جمعه 12 مهر 1398 - 16:52:36
هشدار ترکیه درباره پایان همکاری با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه

تهران - الکوثر : وزیر دفاع ترکیه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی اعلام کرد، اگر واشنگتن در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تعلل کند، آنکارا همکاری با آمریکا در این زمینه را متوقف می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه روز پنج شنبه در تماس تلفنی با «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفت که ترکیه به دنبال آن است تا در شرق رود فرات در شمال سوریه، یک منطقه امن به عرض ۳۰ کیلومتر ایجاد کند.
وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد، در صورتی که تاخیری در روند ایجاد منطقه امن ایجاد شود، آنکارا به تلاش ها و گشتزنی های مشترک با نیروهای آمریکایی پایان خواهد داد.حلوصی آکار همچنین از آمریکا خواسته تا به حمایت از نیروهای کرد سوریه پایان دهد.
واشنگتن و آنکارا اعلام کرده اند منطقه امن در شمال سوریه با هدف بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان و نجات غیرنظامیان و دور کردن گروههای تروریستی از مرزهای ترکیه ایجاد می شود اما تحلیگران بر این باورند هدف اصلی از ایجاد این منطقه، کمک به تروریست ها است.
این در حالی است که دولت سوریه بارها حضور امریکا و ترکیه در خاک خود را، حضوری غیر قانونی دانسته است. براساس قوانین بین المللی نیز دولتها نباید در امور داخلی یکدیگر دخالت و یا حاکمیت یکدیگر را نقض کنند.
با این حال ترکیه و امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در خاک سوری حضور دارند. آنها مدعی هستند که به دنبال مبارزه با داعش و جلوگیری از شکل گیری گروههای تروریستی جدید هستند. 
این ادعا در حالی صورت میگیرد که حضور امریکا و ترکیه به اصلی ترین مانع در برابر گسترش حاکمیت دولت سوریه به مناطق شمالی این کشور تبدیل شده است. اکنون ترکیه در منطقه ادلب با تشکیل پست های نظارتی، در حال حمایت از نیروهای وابسته به القاعده و تروریستهای ارتش ازاد سوریه است.
همچنین طرح این کشور برای شکل گیری نوار حایل مرزی به عرض 30 کیلومتر بیش از اینکه به حل بحران سوریه کمک کند، موجب شکل گیری بحران قومی طولانی مدت در این منطقه خواهد شد. بحرانی که در نتیجه سکونت مهاجرین در منطقه کرد نشین شمال سوریه رخ داهد داد.
این بحران در طولانی مدت میتواند موجب شکل گیری نزاع ها و شکاف های قومی در این منطقه شود. امری که مدیریت آن از کنترل ترکیه خارج خواهد بود و دولت و مردم سوریه بایستی با آن دست و پنجه نرم کنند.

از این رو بهرین گزینه برای سوریه این است که  ترکیه از ایجاد مانع در برابر عملیات ارتش سوریه خود داری کرده و زمینه ترک بازیگران خارجی غیر قانونی از این کشور را فراهم کند. از این طریق با بازگشت حاکمیت دولت سوریه، امکان بازگشت پناهندگان نیز فراهم خواهد شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 12 مهر 1398 - 16:48:58