اعتراض های عراق، خودجوش یا توطئه؟

جمعه 12 مهر 1398 - 9:57:40
اعتراض های عراق، خودجوش یا توطئه؟

تهران - الکوثر : عراق طی روزهای اخیر شاهد تظاهراتی است که در اعتراض به وضعیت نامناسب خدمات عمومی، نبود فرصت های شغلی و فساد اداری آغاز شد، اما این اعتراضات به سمت خشونت رفته و ده‌ها کشته و زخمی داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شواهد متعدد گویای این است که آنچه در عراق جریان دارد یک "توطئه هدفمند" است. دلایل متعددی می توان در این خصوص مطرح کرد.

اول اینکه تصاویری از اعتراض های مردمی عراق در شبکه های اجتماعی منتشر می شود که هم واقعی نیستند و هم کاملاً مشکوب هستند. در برخی از تصاویری که دست معترضان عراقی است شعارهایی علیه مرجعیت شیعه نوشته شد. در عین حال، شعارهایی درباره درخواست مردم برای سرنگونی دولت دیده می شود.

این شعارها در حالی است که مردم عراق به مرجعیت و نقش سازنده آنها در این کشور باور قلبی دارند که نمونه عینی آن استقبال مردم عراق از فتوای آیت الله سیستانی در سال 2014 برای تشکیل بسیج مردمی جهت مبارزه با تروریسم داعشی است. از سوی دیگر، دولت در عراق بر آمده از صندوق های انتخاباتی است و مردم این کشور به گروه‌های شیعی برای تشکیل دولت رای دادند.

دوم اینکه تظاهرات در عراق با آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق همزمان شده است. به نظر می رسد که این تظاهرات، راهپیمایی اربعین را هدف قرار داده است. هدف این است که این راهپیمایی از یک سو در عراق به طور گسترده برگزار نشود و از سوی دیگر مردم از دیگر کشورها به خصوص از ایران برای حضور در اربعین حسینی راهی عراق نشوند. این یکی از دلایل شعارهای ضد ایرانی در تظاهرات برخی از شهرهای عراق است.  

سوم اینکه تظاهرات در عراق با اقتدار یمنی ها در مقابل عربستان سعودی و همچنین با بن بست سیاسی در سرزمین های اشغالی برای تشکیل کابینه همزمان شده است.

عراق از جمله کشورهایی است که سیاست خارجی مستقلی دارد و  با جنگ عربستان سعودی علیه یمن و نیز عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی مخالف است.

از سوی دیگر، سازمان بسیج مردمی عراق "حشد الشعبی" روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد. به همین دلیل عراق برای شکل گیری تظاهرات و خشونت مد نظر محور عربی - عبری - غربی هدف قرار گرفته است.

"قیس الخزعلی"، دبیرکل جنبش مقاومت عصائب اهل الحق عراق اوت گذشته گفت، برخی جریان‌ های داخلی سیاسی عراق با قدرت ‌های خارجی در حال تدارک تظاهرات هستند چون از سیاست خارجی عراق ناراضی ‌اند. مشکل در «معامله قرن» است. مطلوبشان این است که این دولت را مطیع خود کنند... بنابراین در عراق ما دوباره شاهد تظاهرات خواهیم بود. این تظاهرات‌ها هم قرار است ماه دهم (اکتبر) شروع شود.

چهارم اینکه تظاهرات در عراق با اعلام نتایج تحقیقات دولت عراق در مورد بمباران پادگان های حشد الشعبی و تاکید عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق بر نقش مستقیم رژیم صهیونیستی در این رخداد، همزمان شده است.

در همین حال، در تظاهرات جاری عراق یکی از خطوط اصلی رسانه های غربی و عربی القاء گزاره مقابله "حشد الشعبی" با معترضان و انجام اقدام های خشونت بار از سوی این گروه علیه مردم است. این الگوی رفتاری رسانه های غربی و عربی نیز نشان می دهد آنچه در عراق جریان دارد، یک "توطئه هدفمند" است، توطئه ای که هدف آن تضعیف نیروهای امنیتی و نظامی عراق به خصوص حشد الشعبی است.

پنجم اینکه اعتراض ها در عراق با حمایت برخی عناصر رژیم بعث مواجه شد. با آغاز اعتراضات، "رغد صدام "، دختر دیکتاتور معدوم عراق، در توییتی از این اعتراض ‌ها حمایت کرد و آنها را «نسل قادسیه» خواند و نوشت «کل عراق با شماست» و «خدا شهدای ما را رحمت کند.»

واقعیت این است که نمی توان مشکلات اقتصادی و فساد اداری را در عراق انکار کرد، اما خشونتی که در جریان اعتراضات اخیر رخ داده و سبک خبررسانی و پوشش این اعتراض ها از سوی رسانه های غربی و عربی گویای این است که عراقی ها باید در مقابل توطئه هدفمند برخی جریان های خارجی و برخی کشورها هوشیار باشند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 12 مهر 1398 - 9:53:21