ادامه تظاهرات در مصر همزمان با حمایت ترامپ از "سیسی"

پنج شنبه 4 مهر 1398 - 9:0:14
ادامه تظاهرات در مصر همزمان با حمایت ترامپ از "سیسی"

تهران - الکوثر : در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در نیویورک، وی را "رهبر بزرگی" خواند، تظاهرات ضد دولتی در استان های مختلف این کشور با وجود خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تظاهرات جدید در مصر به دعوت "محمد علی" بازیگر و پیمانکار پیشین ارتش این کشور که اکنون در اسپانیا اقامت دارد، آغاز شده است.

"محمد علی" ضمن افشای فساد "عبدالفتاح السیسی" و خانواده وی، خشم مردم مصر را بر انگیخت و تظاهرات مردم ضد دولت مصر را خواستار شد. این تظاهرات از روز 20 سپتامبر آغاز شده است. 

اگرچه السیسی اکنون برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، اما تظاهرات پیش از عزیمت وی آغاز شد. نیروهای امنیتی مصر مانند اوت 2013 که تظاهرات هواداران اخوان المسلمین را به شدت سرکوب کرده و هزاران کشته و زخمی برجا گذاشتند، اکنون نیز سرکوب تظاهرات مردمی را در دستور کار قرار دادند.

ارتش و نهادهای امنیتی در مصر بیش از هزار نفر را بازداشت کرده و 6 نفر از اعضای اخوان المسلمین نیز در درگیری های شهر "6 اکتبر" در جنوب غرب قاهره کشته شدند.

وزارت کشور مصر مدعی شد که این افراد قصد انجام چند عملیات  تروریستی را داشتند، ادعایی که ناشی از تصمیم سال 2013 دولت قاهره در تروریستی خواندن اخوان المسلمین است.

نکته حائز اهمیت درباره تظاهرات ضد دولتی در مصر این است که "عبدالفتاح السیسی" طی حدود 6 سال گذشته با اتخاذ رویکرد امنیتی تلاش کرده بود مانع برگزاری هرگونه تظاهرات ضد دولتی در این کشور شود، اما تظاهرات کنونی نشان می دهد که مردم مصر هراسی از سرکوب ندارند.

"توفیق طوسون" در روزنامه الاخبار لبنان در این خصوص نوشت: «تظاهرات در شهرهای قاهره، المنصوره ‏و اسکندریه، دیوار ترس و هراس را فرو ریخت؛ دیواری که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، با ‏برخوردهای قهرآمیز و سرکوبگرانه ساخته بود.» در واقع، این تظاهرات نشان می دهد رویکرد امنیتی دولت السیسی در داخل مصر موجب شده که وی در ایجاد پایگاه مردمی برای خود موفق نباشد.

نکته مهم دیگر این است که مانند انقلاب سال 2011 علیه رژیم "حسنی مبارک"، در تظاهرات کنونی نیز شبکه های مجازی نقشی تعیین کننده در همبستگی مردم علیه دولت ایفا کردند.

در همین راستا، هشتگ "میدان التحریر" در رتبه اول ترند سایت ‌های اجتماعی و هشتگ "السیسی از قدرت کنار برو" نیز در مصر در رتبه دوم قرار گرفت.

تظاهرات کنونی در حالی در مصر به شکل گسترده ای برگزار می شود که رهبران سرشناس مخالف دولت السیسی که عمدتاً از اخوان المسلمین هستند در زندان به سر می برند. این موضوع نشان می دهد که میان دولت السیسی و مردم مصر شکاف زیادی وجود دارد، به نحوی که یک شخص مصری از داخل یک کشور دیگر و با انتشار یک فیلم می تواند تظاهرات ضد دولتی را شکل دهد. البته این موضوع بیانگر این است که مردم مصر به موضوع فساد مقامات دولتی به شدت حساس هستند.

نکته پایانی این است که اسرائیل و آمریکا بدون توجه به تظاهرات ضد دولتی در مصر از عبدالفتاح السیسی حمایت کرده‌اند.

در همین راستا، دونالد ترامپ دوشنبه گذشته در دیدار با عبدالفتاح السیسی در نیویورک مدعی شد «من نگران تظاهرات در مصر نیستم. این کشور رهبر بزرگی دارد.»

ترامپ ماه گذشته میلادی نیز در حاشیه اجلاس گروه 7 در شهر "بیاریتز" فرانسه، در حالی که در جلسه ای منتظر رئیس جمهور مصر بود، پرسید: دیکتاتور محبوب من کجاست؟ 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 4 مهر 1398 - 8:57:17