ولید معلم: تشکیل کمیته قانون اساسی به منزله توقف عملیات نظامی نیست

چهار شنبه 3 مهر 1398 - 11:13:2
ولید معلم: تشکیل کمیته قانون اساسی به منزله توقف عملیات نظامی نیست

تهران- الکوثر: وزیر خارجه سوریه اعلام کرد، فعالیت کمیته قانون اساسی که مامور تدوین قانون اساسی کشور است به منزله توقف عملیات نظامی نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سوریه گفت: جنگ همچنان در سوریه به قوت خود باقی است و ما تا زمان آزادسازی کل خاک‌ کشورمان به عملیات نظامی ادامه خواهیم داد و این با کار روی قانون اساسی منافاتی ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه افزود: ما افکار و جدول زمانی درباره فعالیت کمیته را که از خارج به ما دیکته شود، نمی‌پذیریم و هرگز اجازه نخواهیم داد کسی در تدوین قانون اساسی ما مداخله کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه (۲۳ سپتامبر) تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه شامل نمایندگان مخالفان، جامعه مدنی و دولت سوریه را با هدف بررسی قانون اساسی و دستیابی به راه حل سیاسی برای نزاع بیش از هشت ساله سوریه اعلام کرد.

معلم خاطرنشان کرد، کمیته مذکور فعالیت خود را از پایان ماه آینده میلادی در ژنو آغاز می‌کند و قرار است مقدمات اولیه آن در ۳۰ اکتبر در ژنو باشد و طبعا این موعد اولیه است.

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه بعد از پایان نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به دمشق بازخواهد گشت تا بر سر کل جزئیات توافق کنیم.

بعد از بیش از هشت سال جنگ ویرانگر که بیش از ۳۷۰ هزار تن را به کام مرگ کشانده قرار است ظرف هفته‌های آتی کار این کمیته شروع شود.

معلم نسبت به باقی ماندن نیروهای آمریکایی یا ترکیه‌ای در خاک سوریه هشدار داد و افزود: این امر در فعالیت کمیته مانع ایجاد می‌کند و دال بر آن است که آنها نمی‌خواهند مسیر کمیته به سمت راه حل سیاسی پیش برود.

وی تصریح کرد: این کمیته شامل ۱۵۰ عضو است که ۵۰ عضو متعلق به دولت، ۵۰ عضو متعلق به مخالفان و ۵۰ تن متعلق به جامعه مدنی هستند سپس از این کمیته کوچکتری از ۴۵ عضو تشکیل خواهد شد که ۱۵ تن متعلق به دولت، ۱۵ تن متعلق به مخالفان و ۱۵ تن متعلق به جامعه مدنی خواهند بود.

وزیر خارجه سوریه اشاره کرد، کمیته بزرگ‌ یک بار در ژنو تشکیل جلسه خواهد داد، سپس در سایه پیشرفتی که کمیته کوچک حاصل می‌کند درخواستی برای نشست مطرح می‌شود و هر چه قدر کمیته کوچک در فعالیتش پیشرفت داشته باشد کمیته بزرگ برای تصویب دستاوردهایش فراخوانده می‌شود و بازنگری در تدوین مواد جدید در قانون اساسی ممنوعیتی ندارد. حتی اگر یک ماده تغییر کند قانون اساسی جدید تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید تمام طرف‌ها به اصول تدابیر متعهد باشند؛ اصولی که بسیار مهم و متضمن مجموعه‌ای از اصول هستند و هیچ اشتباه یا امتیازدهی رخ ندهد بلکه ما باید دائما دستورات بشار اسد، خواسته‌های ملت، پیروزی‌های ارتش سوریه و خون شهدا را مورد نظر قرار دهیم مضاف بر اینکه ما به دنبال راه حل سیاسی در جهت پاسخگویی به خواسته‌های ملت سوریه هستیم.


چهار شنبه 3 مهر 1398 - 9:15:2