مبانی فکری «ظلم پذیری» از نگاه عالم شیعه سودانی

سه شنبه 2 مهر 1398 - 16:54:5

تهران- الکوثر: پژوهشگر دینی و مستبصر سودانی معتقد است باورهای دینی برخی مسلمانان موجب شده است آنها به سمت ظلم پذیر شدن سوق پیدا کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر «محمد نور الزاکی» در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: منبع اصلی تشکیل دهنده اندیشه مسلمانان، قرآن کریم است بنابراین طبیعی است که مسلمانان از هر فرقه و مذهبی، از نظر فکری حاضر نباشند زیر بار ظلم بروند. اما اگر ما با خودمان روراست باشیم و گرایش های دینی را کنار بگذاریم و بیطرفانه قضاوت کنیم، می بینیم که متاسفانه بسیاری از مسلمانان برخی مسائل اعتقادی را پذیرفته اند که به مبنای فکری آنان برای ظلم پذیری از نظر روانی و فکری تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه جهانی المصطفی به برخی روایات ذکر شده در کتاب های حدیث که انسان را محکوم به «جبر» و فاقد اختیار می داند اشاره کرد و گفت باور پیدا کردن به این گونه روایات که به پیامبر اسلام (ص) نسبت داده می شود، می تواند از نظر فکری انسان را برای ظلم پذیری آماده کند. چنین باوری، بر تفکرات انسان در همه امور زندگی از جمله امور سیاسی تاثیر می گذارد.

دکتر الزاکی با اشاره به حدیثی از حذیفه بن یمام که در صحیح مسلم و صحیح بخاری آمده است گفت: در این حدیث به پیامبر اسلام (ص) این گونه نسبت داده شده است که به فردی که مورد ظلم و ستم حاکم قرار گرفته بود گفت از آن حاکم فرمانبرداری کن حتی اگر تو را کتک بزند و اموالت را بگیرد. این گونه روایات نسبت داده شده به پیامبر اسلام(ص)، از نظر فکری زمینه ساز ظلم پذیر شدن افراد و رفتن زیر بار ظلم در جامعه اسلامی می شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 2 مهر 1398 - 16:37:56