هشدار عطوان به آمریکا درباره اقدام نظامی علیه ایران

جمعه 29 شهریور 1398 - 10:13:14
هشدار عطوان به آمریکا درباره اقدام نظامی علیه ایران

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور عرب با زیر سئوال بردن کنفرانس خبری سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن و اتهام زنی های ترکی المالکی به ایران ، به واشنگتن درباره اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: با توجه به سکوت آمریکا در خصوص سرنگونی پیشرفته ترین پهپادش به دست نیروهای ایرانی و حمایت نکردن از لندن در جریان توقیف نفتکش انگلیسی پاسخ به این حملات نباید ضربات نظامی مشابه باشد بلکه باید از طریق لغو محاصره ، بازگشت به توافق هسته ای, متوقف کردن جنگ در یمن و نیز خارج کردن همه نیروها از یمن باشد و اگر کسی غیر از این بگوید یمنی ها و ایرانی ها و حتی آمریکایی ها را نیز نمی شناسد. 
عبد الباری این را هم نوشت که سازمان ملل متحد تأکید کرده است که حوثی ها (جنبش انصار الله یمن) -که مسئولیت حمله پهپادی به تأسیسات نفتی بقیق را به عهده گرفته اند - هواپیماهای بدون سرنشینی در اختیار دارند که می تواند پس از به پرواز درآمدن اهدافی را در فاصله 1200 تا 1300 کیلومتری را نیز بمباران کنند بنابراین بعید دانستن این توان پهپادی حوثی ها، شاید دیگر هیچ نفعی نداشته باشد و بررسی آن در شورای امنیت در آینده نیز فایده ای در بر نداشته باشد.
عبد الباری عطوان در مقاله خود ابتدا سئوالاتی را در قالب عنوان مقاله خود مطرح کرد و سپس برای پاسخ دادن این سئوالات مطرح کرد. آیا حملات موشکی برای از بین بردن تأسیسات نفتی ( ایران ) یکی از گزینه های تلافی جویانه ترامپ است؟ واکنش ایران در این شرایط چگونه خواهد بود؟ آیا این واکنش شامل حمله به پایگاه های آمریکا در خلیج (فارس) نیز می شود؟ چرا پوتین با عجله از فرصت استفاده کرد و شکست سامانه پاتریوت را بهانه ای قرار داد و پیشنهاد فروش سامانه «اس 400 » را به عربستان داد؟
عطوان نوشت سرهنگ ترکی المالکی سخنگوی وزارت دفاع عربستان ( نه ائتلاف عربی )در یک کنفرانس مطبوعاتی, تصاویری از سلاح ها و بقایای موشک های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین را به نمایش می گذارد. هدف او از این کار تأکید بر اتهاماتی است که دولت سعودی مطرح می کند. رژیم سعود ی ایران را متهم کرده است که عامل اصلی حملات پهپادی به تأسیسات نفتی در بقیق و خریص است. گفتنی است این تأسیسات نفتی, بزرگترین مجموعه پالایشگاه نفت و گاز در جهان است . در نگاه اول ، این اتهامات سعودی و تأکید وزیر دفاع این نظام در کنفرانس مطبوعاتی به معنای زمینه سازی بلکه تشویق و تحریک آمریکا برای پاسخ تلافی جویانه به این حمله است .گفتنی است تا به حال که پاسخ آمریکا به ایران قطعی نشده است.
سرهنگ ترکی المالکی در کنفرانس مطبوعاتی خود که از چندین شبکه تلویزیونی به صورت مستقیم پخش می شد، با ارائه تصاویر و نمودارهایی مدعی شد که این هواپیماها و موشک ها ساخت ایران است اما او هیچ گاه منطقه ای را که از آنجا این حملات آغاز شده مشخص نکرد و تنها به این مطلب بسنده کرد که این حملات از شمال عربستان بوده است و از جنوب به اجرا درنیامده است. منظور او از جنوب کشور یمن است اما در شمال عربستان تنها دو کشور همسایه و نزدیک به هم قرار دارند که ایران و عراق هستند، پس آیا این شواهد، برای آتش زدن منطقه با ایجاد جنگی جدید کافی و قانع کننده است؟
عطوان افزود: نکته ای که در کنفرانس مطبوعاتی مطرح نشد و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، این است که چگونه این 25 موشک بدون هیچ گونه رصد یا رهگیری، به اهداف خود در تأسیسات بقیق رسیده است؟ این در حالی است که تأسیسات بقیق به عنوان رگ حیاتی صنعت نفت عربستان سعودی به شمار می رود. گفتنی است رادارهای بسیار پیشرفته وسامانه دفاعی موشکی پاتریوت که با هزینه هنگفتی از آمریکا تهیه شده است نیز در منطقه و اطراف تأسیسات مستقر هستند اما هیچ اقدامی در برابر این حمله صورت نگرفته است. همچنین پایگاه های آمریکایی با جدیدترین تجهیزات در چند کیلومتری این منطقه (یعنی در بحرین ، قطر و مناطق مجاور) وجود دارند. در اینجا این سخن تاریخی حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر به یاد انسان می آید که "هر کس تحت پوشش آمریکا قرار بگیرد و با آمریکا خود را بپوشاند, لخت و عریان خواهد ماند". ( معادل فارسی این گفته حسنی مبارک به ا ین ضرب المثل فارسی نزدیک است که با طناب آمریکایی ها نباید به چاه رفت.)
عطوان نوشت ایرانی ها رسما این اتهامات سعودی و قبل از آن اتهامات آمریکایی را تکذیب کرده اند و از طریق سفارت سوئیس در تهران که حامی منافع ایران و آمریکاست ، این پیام تکذیب را به همراه پیام تهدید ارسال کردند. ایران از طریق این پیام، تهدید کرد هرگونه تجاوز احتمالی به خاک این کشور با پاسخ قوی و فوری همراه خواهد بود. تهران همچنین تأکید کرد اگر اقدامی علیه ایران صورت گیرد بلافاصله با پاسخ این کشور روبرو خواهد شد و دامنه آن محدود به مکان و منشأ تهدید نخواهد بود.
بنابراین در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم بگیرد اقدامات تلافی جویانه در دفاع از هم پیمان خود عربستان سعودی در برابر این حمله -که ادعا می شود از سوی ایران صورت گرفته - انجام دهد؛ چهار گزینه در پیش رو دارد:
گزینه اول: حملات نظامی و موشکی به عمق خاک ایران و هدف قرار دادن تأسیسات نفتی ایران که به فلج کردن صنعت نفت این کشور منجر شود.
گزینه دوم: بمباران پایگاه های بسیج مردمی عراق که سخنگوی نظامی سعودی نیز تلویحا اشاره کرد
که موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین از این پایگاه ها به حرکت در آمده بودند.
گزینه سوم: حمله سایبری به برخی از سازمانها و مؤسسات حیاتی ایران همچون ایستگاه ها و تأسیسات تولید برق و آب و تأسیسات هسته ای، تا این مراکز و تأسیسات به طور کلی از فعالیت متوقف شود.
گزینه چهارم: تحمیل کردن بسته جدیدی از تحریمهای اقتصادی بر ایران.
البته اینکه مشخص کنیم ترامپ کدامیک از این چهار گزینه را انتخاب خواهد کرد یا اینکه کدام گزینه را بعید است انتخاب کند, کار دشواری است زیرا هر یک از این چهار گزینه دارای لابی مخصوص خود در داخل دولت آمریکاست که دونالد ترامپ را به انتخاب آن گزینه، ترغیب و تشویق می کند.
از سوی دیگر ما باید به یاد داشته باشیم که ترامپ به اقدام ایران در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی هیچ پاسخی نداد و از نفتکش انگلیسی که ایران در خلیج (فارس) توقیف کرد نیز هیچگونه حمایتی نکرد، این در حالی است که این نفتکش تنها چند متر با ناوهای جنگی آمریکا فاصله داشت.
جریان وابسته به لیندسی گراهام ، - که از شخصیت های نزدیک به دونالد ترامپ است - همواره به حمله نظامی تشویق می کند. مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز از این جریان در حمله نظامی به ایران حمایت می کند. اظهارات لیندسی گراهام زمانی که «حمله به تأسیسات نفتی سعودی را به عملیات جنگی توصیف و تأکید کرد که حتما باید به آن پاسخ داده شود»، موجب خشم و نارضایتی دونالد ترامپ شد؛ این در حالی است که آمریکا هنوز هیچ پاسخی به سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین خود در آسمان تنگه هرمز نداده است.
گفتنی است سکوت آمریکا در قبال سرنگونی پهپاد به نشانه های ضعف آمریکا تفسیر وتحلیل شده است؛ از این رو ترامپ نیز با عصبانیت در توئیتی به اظهارات گراهام واکنش نشان داد و نوشت پاسخ ندادن آمریکا نشانه قدرت است. این واکنش توئیتری ترامپ ، مایه تمسخر بسیاری شده است و ما نیز یکی از آنها هستیم.
ویلیام فاکس وزیر دفاع سابق انگلیس نیز عملیات نظامی ضد ایران را بعید نمی داند این در حالی است که بوریس جانسون نخست وزیر این کشور پس از نشستی که با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان داشت تأکید کرد: پاسخ به ایران باید پاسخی دسته جمعی باشد.
بنابراین نشانه های زیادی وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا نمی خواهد هیچگونه درگیری نظامی با ایران داشته باشد. حداقل در این برهه از زمان نمی خواهد جنگی با ایران اتفاق بیفتد، دلیل آن نیز پیشگیری از عواقب و پیامدهای ناگوار آن است زیرا در سال 2017 با بیش از یکصد فروند موشک کروز فرودگاه «الشعیرات» السوری را هدف قرار داد.
شلیک موشکهای کروز تنها دو روز پس از متهم کردن نظام سوریه به استفاده از گازهای سمی ضد مخالفان رژیم این کشور در خان شیخون اتفاق افتاد این در حالی است که تاکنون پنج (شش) روز است که از حمله پهپادی به تأسیسات نفتی بقیق می گذرد اما هیچ پاسخ تلافی جویانه ای مشاهده نکردیم، از سوی دیگر اگر ترامپ می خواست با ایران درگیری نظامی داشته باشد جان بولتون مشاور خود را که از بارزترین مریدان این جنگ نظامی است از کاخ سفید اخراج نمی کرد.
بنابراین ترامپ همانند بازرگانی است که می خواهد از حمله به تأسیسات بقیق استفاده کند و آن را بهانه ای برای دوشیدن عربستان سعودی و امارات قرار دهد و ده ها و شاید هم صدها میلیارد دلار از این دو کشور دریافت کند، از این روست که مایک پمپئو وزیر امور خارجه خود را به پایتخت های دو کشور اعزام کرد. او وزیر دفاع خود را به ریاض و ابوظبی نفرستاد، بنابراین اگر ترامپ می خواست حمله نظامی به ایران داشته باشد وزیر خارجه خود را نمی فرستاد زیرا مأموریت پمپئو گفتگو و مذاکرات یا توافق در زمینه هزینه حمایت از این دو کشور و چگونگی پرداخت دلارها از ریاض و ابوظبی به عنوان مقدمه حمایت از آنها خواهد بود!
شاید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اینجا بیشترین سود را برده باشد زیرا فورا با شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تماس گرفت و خدمات خود را مطرح کرد و توافقنامه های نظامی خود را پیشنهاد داد. این پیشنهادها شامل فروش سامانه دفاعی «اس - 400» و تجهیزات پیشرفته و فعال برای سرنگونی پهپادهاست. گویا پوتین می خواهد با این پیشنهاد بگوید که موشک های پاتریوت آمریکا به شما خیانت کرد پس (سامانه های دفاعی ) ما را نیز آزمایش کنید.
بنابراین مقامات کشورهای خلیج (فارس) که امیدوارند آمریکا حمله تلافی جویانه ای ضد ایران به اجرا درآورد باید کمی به عقب بازگردند و به اظهارات سه سال گذشته رئیس جمهور آمریکا در تبلیغات انتخاباتی این کشور مراجعه کنند. او در سخنرانی های تبلیغاتی خود تأکید می کرد که برای او آمریکا بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و باید فورا از قربانی شدن نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان و هدر دادن میلیاردها دلار جلوگیری کرد و به مقامات کره جنوبی و آلمان نیز گفته بود که حمایت رایگان آمریکا ممکن نیست و این کشورها برای استفاده از حمایت های آمریکا باید هزینه کنند و پول پرداخت کنند.
حتی اگر اتهامات سعودی و آمریکایی در زمینه دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان صحت داشته باشد، ما بر این باوریم که ایرانی ها بی گدار به آب نمی زنند و بدون اینکه همه جوانب و سناریوهای احتمالی حمله به تأسیسات نفتی سعودی را بررسی کرده باشند این گام را برنمی داشتند، یکی از مهمترین سناریوهای احتمالی نیز پاسخ انتقامجویانه آمریکاست که قطعا بررسی شده است. از اینرو پاسخ به واکنش های تلافی جویانه آمریکا، می تواند برای واشنگتن بسیار دردناک باشد تا جاییکه همه پایگاه های آمریکا در خلیج (فارس) را شامل شود. بزرگترین پایگاه آمریکا نیز در اسرائیل است . از دیگر اهداف می تواند تأسیسات و چاه های نفتی و نیروگاههای تولید برق و تأسیسات آبی باشد.
سازمان ملل متحد تأکید کرده است که حوثی ها (جنبش انصار الله یمن) -که مسئولیت حمله پهپادی به تأسیسات نفتی بقیق را به عهده گرفته اند - هواپیماهای بدون سرنشینی در اختیار دارند که می تواند پس از به پرواز درآمدن اهدافی را در فاصله 1200 تا 1300 کیلومتری را نیز بمباران کنند بنابراین بعید دانستن این توان پهپادی حوثی ها، شاید دیگر هیچ نفعی نداشته باشد و بررسی آن در شورای امنیت در آینده نیز فایده ای در بر نداشته باشد.
در پایان تأکید می کنیم که ایرانی ها اگر تهدید کنند تهدیدهای خود را عملی می کنند. ایرانی ها هم اکنون روحیه انتحاری و شهادت طلبانه دارند، آنها به تنهایی از گرسنگی و محاصره اقتصادی نمی میرند،.آنها وقتی می گویند اگر قرار باشد بشکه های نفت ایران نتواند از تنگه هرمز عبور کند اجازه نخواهند داد هیچ بشکه نفتی از تنگه هرمز عبور کند، این هشداری است که باید مد نظر قرار بگیرد.
خلاصه اینکه پاسخ به حملات صورت گرفته به تأسیسات نفتی بقیق ، نباید به صورت حملات نظامی مشابه باشد، بلکه باید این پاسخ با لغو تحریم ها و پایان دادن به محاصره اقتصادی، بازگشت به توافقنامه هسته ای ایران، متوقف کردن جنگ در یمن و خارج کردن نیروهای خارجی باشد. هر کس که غیر این پاسخ ها را مطرح کند مردم یمن و مردم ایران، را نمی شناسد بلکه حتی آمریکایی ها را هم نمی شناسد. روز های آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد و خواهیم دید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 شهریور 1398 - 10:0:27