نتانیاهو در لبه پرتگاه

پنج شنبه 28 شهریور 1398 - 21:4:7
نتانیاهو در لبه پرتگاه

تهران - الکوثر : درحالیکه هنوز نتایج نهایی انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی اعلام نشده است اما آمار اولیه گویای این است که بنیامین نتانیاهو در لبه پرتگاه قرار گرفته است و احتمال انتخاب نخست وزیر جدید وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در ۶ ماه اخیر روز ۱۷ سپتامبر برگزار شد. هنوز نتیجه نهایی دومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در ۶ ماه اخیر اعلام نشده، اما آخرین آمار اعلام شده حاکی از کاهش کرسی های حزب لیکود و شکست نتانیاهو است. این انتخابات چند تفاوت عمده با انتخابات نهم آوریل داشته است.

در انتخابات آوریل گذشته حزب لیکود ۳۶ کرسی و ائتلاف آبی و سفید ۳۵ کرسی را به دست آورده بودند ، اما در انتخابات اخیر مطابق آخرین نتایج اعلام شده حزب لیکود ۳۲ کرسی و ائتلاف آبی و سفید ۳۳ کرسی را به دست آورده اند که نشان می دهد آرا هر دو رقیب اصلی در انتخابات کاهش یافته است.

نکته مهم این است که روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونت اعلام کرد که آرا حزب لیکود در شهرک های صهیونیستی نشین مجاور باریکه غزه به نحو چشمگیری کاهش یافته است زیرا مردم از افزایش تنش و نابسامانی اوضاع در این منطقه ناراضی هستند. به عبارت دیگر ، رویکرد جنگ طلبانه نتانیاهو نتیجه معکوس و منفی برای وی و حزب لیکود داشته است و مردم نه تنها نپذیرفته اند که نتانیاهو می تواند امنیت ایجاد کند بلکه وی را عامل ناامنی می دانند.

تفاوت دیگر نتیجه انتخابات اخیر با انتخابات نهم آوریل این است که آرا ائتلاف مشترک عربی افزایش داشته زیرا میزان مشارکت اعراب سرزمین های اشغالی در انتخابات رشد داشته و از ۵۰ درصد در انتخابات گذشته به ۶۰ درصد رسیده است. با این نتیجه، ائتلاف مشترک عربی به عنوان جریان سوم در سرزمین های اشغالی مطرح می شود. " ایمن عوده " ، رهبر لیست یکپارچه عربی گفت: نتایج اولیه انتخابات نشان می دهد که عرب ها مانع از تشکیل یک دولت راست گرای افراطی تحت نخست وزیری بنیامین نتانیاهو می شوند.

نکته دیگر این است که آرا حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن نیز افزایش داشته است ، در حالی که لیبرمن هم عامل فروپاشی کابینه نتانیاهو در نوامبر ۲۰۱۸ و هم عامل ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه پس از انتخابات گذشته بود. اکنون نیز لیبرمن اعلام کرد که اگر نتانیاهو مامور به تشکیل کابینه شود، وی با نتانیاهو ائتلاف نمی کند. این به این معناست که اگر نتانیاهو مامور به تشکیل کابینه شود ، موفق به ایجاد ائتلاف نخواهد شد.

این وضعیت گویای این است که بنیامین نتانیاهو در لبه پرتگاه قرار گرفته است. از یک سو ، نتانیاهو ممکن است از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مامور به تشکیل کابینه نشود. اگر این اتفاق مهم رخ دهد نتانیاهو به دلیل پرونده های چهارگانه فسادی که دارد باید راهی زندان شود. از سوی دیگر ، حتی اگر نتانیاهو مامور به تشکیل کابینه شود با نتیجه به دست آمده در انتخابات ، امکان تشکیل کابینه ائتلافی حتی سخت تر از شرایط آوریل و مه ۲۰۱۹ خواهد بود و امکان تشکیل نشدن کابینه زیاد است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 28 شهریور 1398 - 20:40:27