انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی ، نتانیاهو «اولمرتی» دیگر؟

سه شنبه 26 شهریور 1398 - 17:19:20
انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی ، نتانیاهو «اولمرتی» دیگر؟

تهران - الکوثر : دومین انتخاباتی پارلمانی رژیم صهیونیستی در 6 ماه اخیر در حالی امروز 17 سپتامبر آغاز شد که نتیجه آن بیش از همه برای بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر کنونی اهمیت دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بدون شک رژیم صهیونیستی به لحاظ سیاسی وضعیت بی ثباتی را تجربه می کند. نابسامانی سیاسی در سرزمین های اشغالی به خصوص در یک سال اخیر آشکار است. اواخر سال گذشته میلادی با خروج آویگدور لیبرمن و جریان تحت رهبری وی از کابینه نتانیاهو، این کابینه دچار فروپاشی شد. نتانیاهو مجبور شد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را بپذیرد، اما این انتخابات به تشکیل کابینه جدید اسرائیل منجر نشد زیرا حزب لیکود با اکثریت شکننده ای پیروزی در انتخابات را به دست آورد و نتانیاهو نیز موفق نشد دیگر احزاب اسرائیلی را برای حضور در کابینه ائتلافی متقاعد کند. بنابراین، اعضای پارلمان به انحلال این نهاد قانون گذاری رای دادند و مقرر شد انتخابات دیگری روز 17 سپتامبر برگزار شود.

دومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در 6 ماه اخیر در حالی برگزار می شود که بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر کنونی بیش از همه از سیاست خارجی برای پیروزی در انتخابات بهره گرفته است. نتانیاهو در عرصه داخلی با چهار پرونده فساد مواجه است. به همین دلیل، جنگ های کوتاه مدتی علیه غزه، حشد الشعبی عراق، سوریه، حزب الله لبنان و بار دیگر غزه به راه انداخت، اما تحلیلگران بر این باور هستند که این تاکتیک برای نتانیاهو تاثیر معکوس داشته است. 

محمد علی مهتدی، کارشناس مسایل غرب آسیا در این خصوص می گوید: «نتانیاهو هر اقدامی که طی ماههای اخیر علیه مقاومت انجام داد برای تقویت موقعیت داخلی اش بود، اما نتیجه معکوسی داشته زیرا انتقادهای داخلی از رفتارهای جنگ طلبانه نتانیاهو افزایش داشته و واکنش های محور مقاومت به خصوص حزب الله لبنان نیز آسیب پذیری های اسرائیل را نشان داده است.»

پیروزی در انتخابات امروز نه تنها برای حیات سیاسی نتانیاهو بلکه حتی برای زندگی غیرسیاسی وی نیز اهمیت زیادی دارد. بنیامین نتانیاهو و همسرش، سارا، با پرونده های فساد مواجه هستند. نتانیاهو با استفاده از نفوذ سیاسی خود صدور حکم درباره این پرونده ها را به بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی موکول کرده است.

اگر نتانیاهو در انتخاباتی که امروز در حال برگزاری است، پیروز نشود پرونده های فساد می تواند دردسر بزرگی برای وی ایجاد کند. «ایهود اولمرت» نخست وزیر پیشین اسرائیل نیز با پرونده های فساد مواجه بود و همین پرونده های فساد موجب شد تا اولمرت پس از پایان دوران نخست وزیری اش راهی زندان شود. 

محمد علی مهتدی معتقد است که: «اگر نتانیاهو پیروز انتخابات نباشد پرونده های فساد وی و خانمش به جریان می افتد و ممکن است نتانیاهو مثل اولمرت راهی زندان شود.» 

با توجه به این وضعیت و آگاهی نتانیاهو از سرنوشت پس از نخست وزیری است که نخست وزیر اسرائیل به روسیه سفر می کند و برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، که دیداری تبلیغاتی با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات بود، حاضر می شود که سه ساعت پشت درها منتظر باشد. شاید همین فردا مشخص شود که آیا نتانیاهو، «اولمرتی» دیگر خواهد بود یا با پیروزی در انتخابات می تواند با نفوذ سیاسی مانع اجرای عدالت شود.    


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 26 شهریور 1398 - 17:14:57