سفر نتانیاهو به مسکو ، باز هم پیش از انتخابات

جمعه 22 شهریور 1398 - 17:1:30
سفر نتانیاهو به مسکو ، باز هم پیش از انتخابات

تهران - الکوثر : بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی به سوچی روسیه سفر و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روابط روسیه و اسرائیل طی سال های اخیر پر فراز و نشیب پیگیری شد، در حالی که نتانیاهو تلاش زیادی انجام داد تا روابط قوی با مسکو ایجاد کند. سرنگونی یک فروند جنگنده روسی در سپتامبر 2018 به دست ارتش اسرائیل و کشته شدن 15 سرنشین جنگنده روسی سبب تیرگی در روابط تل آویو با مسکو شد.

روسیه به دنبال سقوط این جنگنده از عملیات هوایی اسرائیل در سوریه انتقاد کرده و آن را عامل سرنگونی جنگنده روس دانسته بود. نتانیاهو پس از سرنگونی جنگنده روسی تلاش زیادی برای دیدار با پوتین انجام داده بود، اما نخستین دیدار وی با رئیس جمهوری روسیه 5 ماه پس از سرنگونی جنگنده و در اواخر فوریه 2019 انجام شد.

به طور کلی نتانیاهو در شرایط کنونی در روابط با روسیه دو هدف مهم دارد که شامل محدود کردن حضور ایران در سوریه و بهره گیری انتخاباتی است.

علت اصلی تمرکز نتانیاهو بر تقویت روابط با روسیه در روابط مسکو و تهران قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران مهمترین بازیگر در بحران سوریه است که بر حق تعیین سرنوشت مردم این کشور بدون مداخله خارجی تاکید دارد. اسرائیل به همراه آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی از سال 2011 به بعد تلاش زیادی انجام دادند تا نظام سوریه را سرنگون کنند، اما این تلاش ها نتیجه ای نداشته است.

یکی از دلایل اصلی ناکامی این بازیگران خارجی در سرنگون کردن نظام سوریه، حمایت جمهوری اسلامی ایران و گروههای مقاومت و همچنین روسیه از دمشق در مبارزه با گروههای تروریستی است. نتانیاهو از موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سوریه و همچنین از روابط راهبردی تهران و مسکو آگاه است و تلاش می کند از طریق مسکو اهداف ضد ایرانی خود به خصوص محدود کردن حضور ایران در سوریه را پیگیری کند، اما این تلاش ها تاکنون به دلیل عدم همراهی مسکو با تل آویو هیچ دستاوردی نداشته است.

در همین راستا، پس از سفر اواخر فوریه 2019 نتانیاهو به مسکو و دیدار وی با پوتین، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت: «با وجود اصرار شدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در همراه ساختن پوتین با خود، مسکو همچنان بر نقش مثبت ایران در سوریه تاکید دارد و از رویکرد تهران در قبال مسائل خاورمیانه دفاع می کند.» در دیدار روز گذشته نتانیاهو با پوتین نیز بار دیگر موضوع ایران مطرح شد، اما رئیس جمهوری روسیه بدون توجه به اظهارات ضد ایرانی نتانیاهو، صرفاً بر اهمیت همکاری امنیتی با اسرائیل تاکید کرد.

دیگر هدف نتانیاهو از سفر به روسیه، بهره گیری انتخاباتی است. نتانیاهو پیش از انتخابات آوریل گذشته نیز به مسکو سفر کرده بود. اکنون در حالی که تنها 4 روز دیگر به برگزاری دومین انتخابات پارلمانی اسرائیل طی 6 ماه اخیر باقی مانده، نتانیاهو به مسکو سفر و با پوتین دیدار کرد. در واقع، بنیامین نتانیاهو تلاش می کند از سفر به مسکو برای اهداف انتخاباتی خود بهره گیرد.

این سفر در شرایطی انجام شد که نتانیاهو در سرزمین های اشغالی به دلیل ناتوانی در تشکیل کابینه در فرصت 42 روزه پس از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی آوریل گذشته، دخالت در پرونده های چهارگانه فساد، جنگ های بی هدف با گروههای مقاومت که با واکنش قاطع این گروهها از جمله حزب الله لبنان مواجه شد و همچنین ترک کردن محل سخنرانی تبلیغات انتخاباتی خود پس از شنیدن صدای آژیر ناشی از شلیک موشک گروههای مقاومت فلسطینی و پناه بردن وی به پناهگاه تحت فشار و انتقادهای گسترده ای قرار دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 22 شهریور 1398 - 16:47:37