واکنش کشورهای عربی به اظهارات نتانیاهو درباره کرانه باختری

جمعه 22 شهریور 1398 - 10:48:38
واکنش کشورهای عربی به اظهارات نتانیاهو درباره کرانه باختری

تهران - الکوثر : اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره الحاق بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی با واکنش کشورهای عربی مواجه شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سه شنبه گذشته در سخنرانی انتخاباتی خود وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات برای بسط حاکمیت رژیم صهیونیستی بر شهرک های صهیونیستی کرانه باختری بلافاصله "دره اردن" و شمال "بحر المیت" را به اراضی این رژیم الحاق خواهد کرد.
اظهارات نتانیاهو با واکنش گسترده کشورهای عربی مواجه شد. قطر، امارات، اردن، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین این اظهارات را به شدت محکوم کرده و حتی عربستان سعودی اعلام کرد نشست فوری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی یکشنبه آینده برگزار خواهد شد.
اظهارات نتانیاهو و واکنش گسترده کشورهای عربی در محکومیت این اظهارات حاوی چند نکته مهم است.
نکته نخست این است که برخلاف تبلیغات زیادی که بنیامین نتانیاهو و کابینه وی طی سال های اخیر انجام داده اند، عادی سازی روابط چندانی در رابطه اسرائیل با کشورهای عربی انجام نشد و صرفاً کشور کوچکی نظیر بحرین که با اعتراض های گسترده مردمی نیز مواجه و آل خلیفه برای بقای در قدرت به حمایت آمریکا و اسرائیل دلخوش کرده است، در جهت عادی سازی روابط با تل آویو گام برداشته و بقیه کشورهای عربی اقدام جدی در این خصوص انجام نداده اند.
نکته دوم اینکه، اگرچه تلاش بسیاری از سوی محور غربی – عبری و برخی حکام وابسته و کم تجربه عربی انجام شد تا موضوع فلسطین به موضوعی حاشیه ای در جهان اسلام تبدیل شود، اما واکنش گسترده کشورهای عربی و حتی پیشنهاد ریاض برای تشکیل نشست فوری سازمان همکاری های اسلامی گویای این است که همچنان فلسطین و سرنوشت آن موضوعی حایز اهمیت است و یا دست کم حکام برخی کشورهای عربی نگران واکنش مردم کشورهای شان برای سکوت آنها در مقابل جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین هستند.
نکته سوم اینکه، با وجود آنکه آمریکا و اسرائیل برای اجرایی کردن طرح نژادپرستانه معامله قرن تلاش بسیاری انجام داده اند، اما واکنش گسترده کشورهای عربی به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشان می دهد که معامله قرن با موانع متعددی مواجه است و امکان اجرایی کردن آن به شکلی که آمریکا و اسرائیل مد نظر دارند، وجود ندارد.
نکته چهارم اینکه در درون فلسطین میان گروههای سیاسی این کشور اجماع و انسجام سیاسی در مقابل جنایت های رژیم صهیونیستی وجود دارد. در همین راستا، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به اظهارات نتانیاهو گفت: "اگر طرف اسرائیلی دره اردن، بحر المیت و هر قسمتی از مناطق اشغالی فلسطین را الحاق کند، تمام توافقات با اسرائیل پایان خواهد یافت."
«حنان عشراوی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز اظهارات نتانیاهو را "اعلام جنگ علیه مردم فلسطین" خوانده و اعلام کرد که: "برنامه سیاسی نتانیاهو همیشه سرقت از منابع و سرزمین فلسطین و پاکسازی قومی مردم فلسطین بوده است."
«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز گفت:"مقاومت روزافزون ملت فلسطین در برابر اشغالگران و طرح هایشان متوقف نخواهد شد." 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 22 شهریور 1398 - 10:45:9