استاد الازهر: هویت اسلامی، عامل قدرت ذاتی امت اسلامی است

چهار شنبه 6 شهریور 1398 - 14:33:49

تهران- الکوثر: استاد برجسته علم حدیث در دانشگاه الازهر مصر، هویت اسلامی را عامل قدرت درونی و ذاتی امت اسلامی دانست و بر لزوم حفظ هویت اسلامی جوامع مسلمان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، استاد شیخ عبدالسلام محمد در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: هویت یعنی این که انسان درباره خودش بگوید که کیست و چه طرز فکر و خط مشی و فرهنگی دارد. هویت شخص، مجموعه ای از ویژگی ها است که شخص را از دیگران متمایز می کند. همانطور که انسان هویت دارد، جامعه و امت هم برای خودش هویت دارد. مثلا جامعه ای اسلامی و دیگری مسیحی یا لائیک یا کمونیستی یا سرمایه داری و... است. هرکدام از این جوامع برای خود ویژگی ها و ارزش ها و رفتارهایی دارند.

این استاد دانشگاه الازهر افزود: وقتی از هویت اسلامی سخن می گوییم منظورمان امتی است که از نظر دینی و عقیدتی و قوانین شرعی و اخلاق، وابسته به اسلام است و اسلام را خط مشی خود در زندگی قرار داده است.

شیخ عبدالسلام محمد افزود: یکی از پایه هایی که هویت اسلامی بر آن استوار است در درجه نخست اصل اعتقاد است که همه مسلمانان را شامل می شود و ارتباطی با نژاد و رنگ و زبان و محل زندگی آنها ندارد. مسلمانان هویت خاص خود را دارند که آنها را زیر چتر «اعتقاد مشترک» قرار می دهد. اعتقادی که ما داریم با اعتقاد غیرمسلمانان تفاوت دارد و همین مسئله عامل قدرت درونی و ذاتی امت اسلامی است. به همین علت هویت اسلامی طی قرن ها دچار دگرگونی هایی شده ولی اسلام آن را بازسازی کرده است.

این استاد برجسته الازهر افزود: وقتی از واجبات در اسلام سخن می گوییم، این واجبات، ما را و هویت ما را از دیگران متمایز می کند به عنوان مثال، این روزها مراسم حج که جزء واجبات است، هویت متفاوتی به امت اسلام بخشیده است. اسلام از ما می خواهد این هویت متمایز را حتی در نحوه زندگی خود حفظ کنیم به عنوان مثال مسلمانان در سنگال و اندونزی و ایران و دیگر مناطق جهان، رفتارهای (دینی) مشترکی داشته باشند.

استاد عبدالسلام در پایان گفت: قرآن کریم، تاریخ مشترک و اهداف مشترک نیز از دیگر پایه هایی هستند که هویت اسلامی بر آنها استوار است و در آینده درباره آنها سخن خواهیم گفت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 6 شهریور 1398 - 13:35:30